GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE KIYI EMNİYETİ


    GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE KIYI EMNİYETİ


        Fener ve Tahlisiye İdaresi ( kıyı kurtarma) Teşkilatı

     

1856 Yılında kıyılarımızdaki ilk deniz feneri Osmanlı Devleti tarafından inşa edilmiş ve fenerlerin işletilmesi için Fransız Devleti ile anlaşılarak 'Fenerler İdaresi Umumiyesi Müdürlüğü kurulmuştur. 1938 yılına kadar bu isim altında hizmet veren kurum 1938 yılında satın alınarak Denizbank'a bağlanmıştır.
     
        
       1869 Yılında Tahlisiye İdaresi (kıyı kurtarma) Osmanlı Devleti tarafından kurulmuş ve 1881 yılına kadar Osmanlı Bahriyesi idaresinde hizmet vermiştir. 1883 yılında Avrupa Devletlerinin düzenlemiş olduğu yönetmelik gereği Liman Riyaseti (başkanlığı) tarafından yönetilmeye devam edilmiştir. 1915 yılına kadar Osmanlı Devleti tarafından idare edilen başkanlık, birinci dünya savaşı sonrası 11,05, 1920 tarihinde İngiliz, Fransız ve İtalyan murahhaslardan oluşan bir heyet tarafından yönetilmeye başlamıştır. Kurtuluş Savaşı   sonrası 09,06,1923 tarihinde Türkiye'nin yönetimine giren Tahlisiye teşkilatı Milli Savunma Bakanlığı bünyesine bağlamıştır. 1925 Tarihinde yayınlanan 617 sayılı kanunla bağımsız bir Müdürlük olarak görev yapan Tahlisiye teşkilatı 1938 yılında Denizbank bünyesine katılmıştır.

    30,06,1938 yılında Denizbank'ın kapatılmasıyla Fener ve Tahlisiye teşkilatı 01,07,1938 tarihinde kurulan  Devlet Deniz Yolları ve Devlet Limanları İşletmesi Umum Müdürlüğü bünyesine katılmıştır. Daha sonra çıkan kanun ile bu bağımsız Müdürlük kapatılarak 1944 yılında Kıyı Emniyeti İşletmesi adı altında tekrar Devlet Deniz Yolları ve Devlet Limanları İşletmesi bünyesine bağlanmıştır. 1952 yılında bu Genel Müdürlük de kapatılarak bu hizmetler Denizcilik Bankası T.A.O tarafından işletme olarak yönetilmeye başlanmıştır.

     Gemi kurtarma

     1926 yılında İngilizler tarafından kurulan Kilcker And Walkers co. isimli kumpanya ile kurulan Gemi Kurtarma Teşkilatı, 1930 yılında Kabotaj kanununun yürürlüğe girmesiyle Türk Kurtarma LTD. olarak adlandırılmıştır. 1952 yılında ise Denizcilik Bankası T.A.O sirketine bağlanmıştır.

     Fener, Tahsiliye ve Gemi Kurtarma hizmetleri 10,10,1983 tarihinde Türkiye Denizcilik kurumu (TÜDEK) adı altında teşkilatlandırılmıştır. 12,05,1997 tarihinde Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri adı altında teşkil edilen kuruluş altına alınmıştır.

     1 Temmuz 2003 tarihinde fiziki açılışı yapılan Türk Boğazları Gemi Trafik Hizmetleri ( TBGTH) Çanakkale boğazı, İstanbul boğazı ve Marmara denizi olarak belirlenen hizmet alanı içinde deniz trafik emniyetini arttırmaya yönelik bilgilendirme, seyir yardım hizmeti ve trafik organizasyonları görevlerini üslenme amacıyla kurulmuş, 30 Ağustos 2003 tarihinde ise gerekli operatörler eğitilerek hizmet verilmeye başlanmıştır. 31 Aralık 2008 tarihine kadar Marmara denizinde hizmet veren kurumun hizmet alanı tüm sahillerimizi kapsayacak şekilde genişletilmiştir.

     Telsiz İşletme Müdürlüğü

     Osmanlı Devletinin son döneminde Yurt dışı Muhabere adı altında kurulmuştur, Türkiye Cumhuriyetinin ilk dönemlerinde Yurt dışı yazılı haberleşme ( Mors alfabesi ) ihtiyacını karşılamıştır. Daha sonraları PTT adı altında geliştirilerek telex ve telsiz telefon hizmetlerini vermeye başlamıştır. Uydu ve Radyo sistemlerinin gelişmesi sonucu ihtiyaçlar bu sistemler tarafından karşılanmıştır. Uzak mesafe deniz haberleşme ihtiyacının doğması sonucunda deniz telsiz haberleşmesi kullanılmaya başlanmıştır.

    1994 yılında Türk Telekom A.Ş. nin kurulmasından sonra Telsiz İşletme Müdürlüğü ( Türk Radyo ) adı altında hizmet vermeye başlamıştır. Her geçen gün denizde haberleşme ihtiyacının artmasıyla günümüze kadar gelişerek hizmet vermeye devam etmektedir.

    Kılavuzluk Hizmetleri

    Osmanlı Devleti döneminde Kılavuzluk hizmetinin karlı bir sektör olacağına inanan sermayedarlar Osmanlı Devletinden kılavuzluk imtiyazları talebinde bulunmuştur. Bu talep Osmanlı Devleti tarafından boğazların güvenliği için tehtid oluşturduğu düşünülerek reddedilmiştir.

    13 Ocak 1924 tarihinde Türkiye sahillerindeki kılavuzluk imtiyazı Türkiye Seyr-i Sefain İdaresine verilmiştir. Bu amaçla Romörkörcülük ve Kılavuzluk Müdürlüğü adıyla bir şube kurulmuştur. 1 Temmuz 1926 yılında Türkiye seyr-i sefain idaresinin kılavuzluk hizmeti, kabotaj kanununun ardından Türk vatandaşlarına verilmiştir.

   Montrö Boğaz anlaşması gereği ticari gemilerin kılavuzluk hizmeti almaksızın boğazlardan serbest geçiş serbestliği sağlanmıştır. İkinci Dünya savaşının ardından Dünya deniz ticareti hareketlenmiş bu durum boğazlarımızdaki gemi trafiğinin ve buna bağlı olarak kazaların artmasına sebep olmuştur. Boğazlardaki gemi trafiğini yeniden düzenleme ihtiyacı duyan Türkiye 1994-1998 yıllarında iki tüzük yayınlayarak,Türkiye Deniz İşletmeleri tarafından verilen hizmetlerin 15,06,2010  tarihi itibariyle Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü tarafından verilmesine karar vermiştir.

KIYI EMNİYETİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Adres: Meclis-i Mebusan Cad. No: 14 Kat: 4 Salıpazarı / İstanbul


Tel: 0212 334 45 00 (10 hat) / Faks: 0212 252 17 87
EPosta: info@kiyiemniyeti.gov.tr

   

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

SEYİR FENERLERİ, ŞEKİLLER VE SESLİ UYARI İŞARETLERİ

SEYİR YARDIMCILARI, KARDİNAL (YÖNLEÇ) ŞAMANDIRALAR

KAZAZEDEYİ SUDAN KURTARMA TEKNİKLERİ