YANAŞMA VE AVARA OLMA

Yanaşma ve Avara Olma

Bu konu denizciliğe yeni başlayan her kişinin en çok çekindiği konulardan birisi olarak bilinmektedir. Unutmamak gerekir ki bir kişinin tekneye çıktığı anda denizciliği öğrenme imkanı yoktur. Her konunun mutlaka bir acemilik ve tecrübe süreci vardır. Çekinmek ve başarısız olma korkusu ile hareket etmek yanlış ve gereksiz bir davranış olacaktır. 

Bu konu ve diğer tüm konularda eğitim aldığınız kişinin davranışları da oldukça önemlidir. Eğitimi veren kişi sağladığı uygun ve  güvenli ortamda kursiyerin yanaşma ve avara olmasına yardımcı olmalı ve üzerindeki stresi iyi yönetmelidir. Panik halinde bağırarak, yanlış yapılan manevralara sert çıkışlar yerine gerekli müdahaleyi yaparak manevrayı tekrarlatmalıdır. Yanaşma ve avara olma manevraları rüzgarın şiddetine göre değişiklik gösterdikleri için çeşitli havalarda tekrarlanarak uygulanmalıdır.

Tam tersi düşünülse de yelkenli bir tekneyi marina liman vb. yerlere yanaştırmak veya avara etmek büyük bir yolcu veya kargo gemisini yanaştırmaktan daha zordur. Bunun sebebi rüzgarın etkisidir. Rüzgar dev bir gemiyi mi yoksa bir yelkenli bir tekneyi mi daha fazla etkiler sorusunu sorduğunuzda olay netleşecektir. Çekinmek ve konunun bilincini tam kavrayamamak yanaşma esnasında panik yapmanıza sebep olacaktır. Teknemizi tanımak, rüzgardan nasıl etkilendiğini bilmek, ekipmanımızı eksiksiz, çalışır ve hazır durumda bulundurmak yanaşma ve avara olmak için yapacağımız manevraları kolaylaştıracaktır.

Diğer bir sorun daha deneyimli kişilerin acemi kişilere olan yanlış davranışlarıdır. Yeni yeni tecrübe edinen bir kişinin iskeleye yanaşma çabasına ortak olmak yerine teknede oturup yaptığı yanlışları eleştirmek ve uzaktan bağırarak fikir vermek zannedildiği gibi faydalı olmanın dışında tekne kaptanının konsantresini bozarak daha büyük hatalar yapmasına sebep olacak ve cesaretini kıracaktır. Denizciliğini geliştirmeye çalışan kişinin de bunlara çok takılmaması gerekir. Yani iskeleye yaklaşırken insanlar nasıl iyi yanaştığımızı görsünler düşüncesine değil rüzgarın tekneyi nasıl etkileyeceğine odaklanmalıyız. Göreceğiz  ki rüzgara odaklandığımızda en kolay ve sorunsuz şekilde yanaşıp avara olacağız. İskeleden yardım almaktan çekinmemeliyiz. Bu işimizi oldukça fazla kolaylaştıracaktır.

Şimdi sırasıyla teknemizin yanaşma ve avara olma esnasında etkilendiği unsurlara ve kaptan hareketlerine değineceğiz.



Rüzgar Etkisi

Yanaşma ayrılmanın en temel etki unsuru rüzgardır. Hızı düşük olan tekne dümenin dümen hareketlerine vereceği tepki normal seyir hızlarından daha düşük olacaktır. Buna bir de rüzgarın etkisi eklenince tekneye istediğiniz manevrayı yaptırmak zorlaşacaktır.
Diğer teknelere nazaran yelkenli tekneler yapılış amaçlarından dolayı rüzgardan oldukça fazla etkilenirler. Gövdeleri en düşük rüzgarlarda dahi yol alabilecekleri uygunlukta tasarlanırlar. Bir de bu etkiyi daha da arttıran direğimiz mevcuttur. Direk şiddetli esen rüzgarlarda düşünüldüğünden daha fazla rüzgar tutar ve teknenin normalden daha hızlı sürüklenmesine sebep olur.

Rüzgarın tüm bu etkileri mutlaka karşılaşacağımız etkilerdir. Bu etkilerin karşılığında yapacağımız hazırlık, yardım talebi ve uygun yanaşma planı işimizi kolaylaştıracaktır. Özellikle yardım talebinden çekinmemeliyiz. Ne kadar iyi denizci olduğunuz elbette yanaşmanızdan ayrılmanızdan da belli olur fakat ortada risk almamak kadar kaçınılmaz bir gerçek mevcuttur. İşimizi kolaylaştıralım insanları ve ekipmanları riske atmayalım.
Rüzgarın aşırı şiddetli olduğu zamanlarda mutlaka yanaşmamız gerekiyorsa marinanın daha kolay yanaşabileceğiniz yakıt iskelesi vb. yerlerini tercih edebiliriz.

Pervane Etkisi

Her teknede belirli miktarlarda oluşan pervane etkisi daha çok tornistan yola geçtiğimizde ortaya çıkmaktadır. Tornistan yola geçildiğinde pervane suyu teknenin pruvasına doğru iterken dönüş yönüne doğru da bir miktar su iter. Dönüş yönüne doğru ittiği bu su miktarı teknenin kıçını pervane  dönüş yönüne doğru ittirir. Yani pervanemizin tornistanda hangi yöne döndüğünü bilmemiz tornistan yola geçtiğinizde dümen tutarak  bu etkiyi azaltabilmemize olanak sağlar.

Pervane etkisini en aza indirmenin yolu tornistan gidilecek mesafenin biraz uzun bırakılması ve ileri yoldan tornistan yola geçerken birden aşırı ve sürekli devirlerden kaçınılması olacaktır. Pervane tornistan yola alındığında kısa kısa yüksek devirler verilerek teknenin önce tornistan yolda akmaya başlaması beklenir ve düşük hızda devam edilir. Tornistan mesafesinin uzun bırakılması teknenin tornistanda dümen dinlemesini kolaylaştıracaktır. Bazı yanaşma sahası içlerinde bu manevrayı yapacak saha bulunmadığından marinaya tornistan yolda girmeniz gerekebilir. Kullandığımız teknenin pervane etkisine göre karar vermeliyiz. Omurga salmalı teknelerde tornistan yolda dümen dinleme kapasitesi daha düşüktür.

Yanaşma Kararı

Yanaşma kararı yanaşılacak liman, marina veya iskele alanına yaklaşıldığında kaptan tarafından verilmelidir. Baştan kara, kıçtan kara veya  aborda yanaşılacaksa yanaşma manevrasına göre hazırlık yapılacağından kararın doğru verilmesi önemlidir. İskelenin müsait alanları, derinlik, rüzgarın yönü ve şiddeti yanaşma kararında etkili olan hususlardır. Bu hususlar göz önüne alınarak doğru yanaşma kararı verilir ve yapılan uygun hazırlık ile yanaşma manevrası gerçekleştirilir. Karar verilmeden gelişi güzel yapılacak manevraların sorun çıkartma olasılığı bir hayli yüksektir. Yanaşma sahası personeli tarafından yapılan yönlendirmelerde tekne su çekimi bildirilmelidir. 


Yanaşma sahası ile Haberleşme

Bir limana, marinaya veya iskeleye yaklaştığımızda yanaşma sahasının kullandığı telsiz var ise telsizden yoksa iskeleye yaklaşarak uygun haberleşme gerçekleştirilmelidir. Liman ve marinalarda bu haberleşme telsizler kullanılarak sağlanmaktadır. Girişten önce yapacağınız anons ile gerekli bilgileri paylaşarak uygunluk durumunu tespit etmemiz gerekmektedir. Bu yanaşma sahalarında yanaşırken veya ayrılırken genelde kara ekibi tarafından müsait olma durumuna göre yönlendirme yapılır. Sözleşme yapılan marinalarda genelde teknelerin yeri sabittir. Yani seyir dönüşlerinde tekne aynı yerine yanaşır. Diğer yanaşma sahalarında saha personelinin yönlendirmesine uygun davranmak önemlidir. Yanaşma sahası personeli tarafından bize yöneltilecek, teknenin ölçüleri, kaç gün kalınacağı gibi sorulara cevap vererek, yeterli tecrübeye sahip değilsek bu durumu çekinmeden söylemeliyiz. Sonrasında  Size işaret edilen yanaşma yeri derinliğinin uygun olup olmadığını sormamız gerekecektir. Saha personeli teknenize uygun olan derinlik ölçüsü hakkında bilgi sahibi olmayabilir.
Bu haberleşmenin ardından karar verdiğimiz uygun yanaşma manevrasını uygulamaya koyarak yanaşmayı gerçekleştirmeliyiz.

Yanaşma ve Avara Olma Ekipmanları

Teknemizde bulunan ekipmanlar arasında yanaşma ayrılma için kullanacağımız Halat, kakıç ve  darbe emici aparatlar gibi
ekipmanlar da yedekleriyle birlikte sağlam ve çalışır durumda bulundurulmalıdır.

Halatlar

Bizi karaya bağlayan halatlar yelkeni teknelerde çok önem görmese de aslında oldukça önem gerektiren ekipmanlardır. Bu halatlar seçilirken uygun esnekliğe ve kalınlığa sahip yüzer halatlar tercih edilmelidir. Kalınlıkları tekne boyutuna göre değişiklik gösteren halatların bağlanma bölgelerine ve açılarına göre aldığı isimler mevcuttur.

Baş Palamar

Teknenin baş tarafından pruvasına doğru açı yapacak şekilde iskeleye verilen halata baş palamar denir. Teknenin geri yönlü hareketini engellemek amacıyla iskeleye verilir.

Kıç Palamar

Teknenin kıç tarafından pupasına doğru açı yapacak şekilde iskeleye verilen halata kıç palamar denir. Teknenin ileri yönlü hareketini engellemek için iskeleye verilir.

Baş Açmaz ( Baş Koltuk )

Teknenin baş tarafından iskeleye dik bir açıda verilen halata baş açmaz denir. Teknenin baş tarafının iskeleden uzaklaşmasını engellemek amacıyla iskeleye verilir.

Kıç Açmaz ( Kıç Koltuk )

Teknenin kıç tarafından iskeleye dik bir açıda verilen halata kıç açmaz denir. Teknenin kıç tarafının iskeleden uzaklaşmasını engellemek amacıyla iskeleye verilir.

Baş Pürmeçe

Teknenin baş tarafından kıç tarafına doğru açı yapacak şekilde iskeleye verilen halata baş pürmeçe denir. Teknenin ileri yönlü hareketini engellemek amacıyla iskeleye verilir.

Kıç Pürmeçe

Teknenin kıç tarafından baş tarafına doğru açı yapacak şekilde iskeleye verilen halata kıç pürmece denir. Teknenin geri yönlü hareketini engellemek amaçlı iskeleye verilir.

Usturmaça

Teknemizi bir iskeleye veya başka bir tekneye bağladığımızda teknemizin ve yanaştığımız teknelerin zarar görmemesi için içi hava ile dolu olan plastik yastıklara usturmaça denir. Teknenin boyutuna göre seçilen usturmaçaların kaç adet olacakları da tekne boyuna göre belirlenir. Tekne bordasına zarar gelmeyecek şekilde eşit mesafelerde yerleştirilirler. Bağlama yükseklikleri iskele yüksekliği göz önüne alınarak ayarlanır fakat bir tekneye aborda olacaksak usturmaçanın üst kısmı küpeşte hizasında olmalıdır. Çok yukarıda veya aşağıda olması durumunda teknelerin yalpa yapması sonucu ya usturmaça aradan çıkacaktır yada aşağıda kalıp teknelerin birbirine çarpmasına sebep olacaktır.

Kakıç

İskeleden veya başka bir tekneden uzatılan bir halatı, su üzerinde bulunan bir şamandırayı veya suya düşen başka bir cismi uzaktan alabilmemize yarayan uzayıp kısalabilen bir ekipmandır. Tekne güvertesinde hazır ve güvenli durumda bulundurulmalıdır.

Darbe Emici Aparatlar

Tekne bir iskelede bağlı halde uzun süre kalacaksa muhtemelen olası fırtınaları burada bağlı halde geçirecektir ve fırtına esnasında halatlar aniden gerilerek koç boynuzlarına aşırı yük bindirecektir. Bu sorun genelde koç boynuzunun bağlı olduğu gövdenin kırılması ve teknenin serbest kalmasıyla sonuçlanır. Bu ani şokları ortadan kaldırmak için bağlama halatının ortasına bir kauçuk veya yay yerleştirilir. Bu aparat ani şokları emerek koç boynuzuna binen yükü azaltır.


Yanaşma ve Avara Olma Manevraları ve Teknikleri

Baştan Kara Olmak

Bu yanaşma tipinde teknenin baş tarafı karaya doğru bakar. Genelde pek tercih edilmeyen bir yanaşma biçimidir ve manevrası kolaydır. Denizciler genelde bu yanaşma tipini teknenin havuzluk bölümünü iskeleden uzak tutarak rahatça oturabilmeleri için uygularlar.

Yanaşma Manevrası

Limanla haberleşme sağlanır. Usturmaçalar yanaşma sahası dışında uygun yerlerine bağlanır, baş tarafta bir halat hazırlanırken kıçta tonoz halatı için koç boynuzu boşa çıkartılır. Yanaşılacak yere ileri yolda uygun hızda yaklaşarak baş taraf ile iskele arasında yarım tekne mesafede hafif tornistana geçilerek tekne yavaşlatılır. Baş taraftan verilen baş palamar halatının ardından tonoz halatı alınarak kıç tarafa taşınır ve denizden gelen kısım çekilerek rüzgar üstü bölgesindeki koç boynuzuna volta bağı ile sabitlenir. İleri yol verilerek tonoz gerginleştirir. Baş palamarın boşu alınır ve yanaşma tamamlanır. Bu yanaşma tipi sert havalarda da diğer yanaşma tiplerine göre daha kolaydır. 

Ayrılma Manevrası

Ayrılma manevrasında dikkat edilmesi gereken tonoz halatının doğru şekilde bırakılmasıdır. Baş palamar tonoz halatının gerginliğini alacak kadar laçka edilir ve voltalanarak sabitlenir tekneye tornistan yol verilerek rüzgara karşı bir direnç oluşturulur ve tonoz halatı bırakılır tonoz halatı emniyetli derinliğe ulaştığında baş palamar laçka edilerek tornistan yolda sabit yüksek devir kullanmadan kısa kısa yüksek devirlerle ayrılma manevrası yapılır.

Rüzgar Etkisi

Rüzgar baştan veya kıçtan esiyorsa teknenin hızına dikkat etmeniz yeterli olacaktır. Baştan esiyorsa biraz daha yol vermek gerekirken kıçtan esiyorsa daha yavaş yolda ilerlemek gerekir. Rüzgarın boradan estiği durumlarda rüzgar altına düşmemek için teknenin normalden biraz hızlı olması sağlanır ve rüzgar üstüne doğru bir yay çizilerek yanaşılır. Ayrılırken rüzgar şiddetinin fazla olması durumunda iki tekne arasına yanaşmış durumdaysak normalden daha yüksek bir hızda tornistan yolla ayrılmak gerekir.



Kıçtan Kara Olmak

Bu yanaşma tipinde ise teknenin kıç tarafı karaya doğru bakar. En çok kullanılan yanaşma tipidir tekneye girip çıkmak açısından da en elverişli yanaşma yöntemidir
Bu manevrayı zorlaştıran etken tornistan yolda yanaşmaktır.

Yanaşma Manevrası

Limanla haberleşme sağlanır. Usturmaçalar yanaşma sahası dışında hazırlanır. Kıç tarafta palamar halatları hazırda tutulur. Uygun hızda yol alarak iskeleye yarım tekne mesafede tornistan kesilerek tekne hafif ileri yol verilerek yavaşlatılır ve rüzgar üstü kıç
palamar halatı iskeleye verilir. Ardından alınan tonoz halatı baş tarafa taşınarak denizden gelen kısmı çekilir ve koç boynuzuna volta bağı ile sabitlenir. Ardından rüzgar altı palamar halatı da verilerek tornistan yol ile tonoz gerginleştirilir ve kıç palamarların boşu alınarak yanaşma tamamlanır.

Ayrılma Manevrası

Kıçtan kara yanaştığımız bir yerden ayrılırken dikkat edeceğimiz hususların başında rüzgar yönü ve şiddeti olmalıdır. Rüzgar kıçtan veya baştan esiyorsa sorun teşkil etmeyecektir. Kıçtan esiyorsa tonoz halatı her hangi bir iş gerektirmeden bırakılabilir. Baştan esiyorsa tekne ileri yolda kıç palamar halatlarına yük bindirilerek
tonoz halatı bırakılmalı ve batmasının ardından ayrılma manevrasına başlanmalıdır. Fakat rüzgar bordalardan esiyorsa rüzgar  altı kıç palamar laçka edilerek tekneye alınmalıdır. Rüzgarın şiddetine göre dümen rüzgar üstüne alabanda edilerek ileri yol verilmelidir. Teknenin pruvası gözlemlendiğinde rüzgar üstüne doğru hareket edecektir. Yapılan bu manevranın sonucunda tonoz halatı bırakılsa bile rüzgar teknenin baş tarafını rüzgar altına doğru sürükleyemeyecektir. Rüzgar şiddetine göre ileri yolda devir arttırılarak teknenin baş tarafı rüzgar üstünde tutulmalıdır. Tonoz halatının bırakılmasının ardından batması beklenmeli ve  ardından rüzgar üstü kıç palamar koç boynuzundan laçka edilerek ayrılma manevrası gerçekleştirilmelidir. 

Rüzgar Etkisi

Kıçtan kara yanaşmada rüzgar etkisi baştan kara yanaşma ile aynıdır. Tek değişen kıçtan estiğinde hızın arttırılması baştan estiğinde hızın azaltılmasıdır. Sert havalarda iki tekne arasına yanaşmak boş iskeleye yanaşmaktan daha kolaydır. Ayrılırken rüzgar etkisi boş bir iskelede bizi çok etkilemeyecektir. Fakat rüzgar altında bir tekne bulunuyorsa bu ayrılmayı zorlaştıracaktır. Tekneyi rüzgar altına doğru iten rüzgara karşı yukarıda anlatılan ayrılma manevrası gerçekleştirilmelidir. 

Aborda Olmak

Bir iskeleye veya başka bir tekneye her hangi bir bordadan yanaşmaya aborda olmak denir. Diğer yanaşma tiplerine göre daha kolaydır. Özellikle sert havalarda daha kolay ve güvenli yanaşmanıza olanak sağlar.

Yanaşma Manevrası

Limanla haberleşme sağlanır. Usturmaçalar önceden hazırlanır. Yanaşılacak bordaya karar verildikten sonra biri baş tarafta diğeri kıç tarafta yanaşılacak bordada olacak şekilde iki palamar halatı hazırlanır. İskeleye baş taraftan yaklaşılarak çeyrek tekne boyu kaldığında dümen yanaşılacak iskelenin aksi yönüne basılarak tekne iskeleye paralel hale getirilir bu sırada baş palamar halatı iskeleye atılır fakat voltaya hazır halde boşta tutulur. Tekne iskeleye paralel hale geldiğinde kıç palamar halatı da atılarak tekne iskeleye yanaştırılır. Bu yanaşma tipinde usturmaçalar yerlerine bağlanırken iskelenin yüksekliğine dikkat edilmelidir. Usturmaçalar yüksek veya alçak kalırsa iskele tekne gövdesine zarar verecektir. Bağlama tamamlandıktan sonra bir koltuk halatı ile teknenin ileri geri yönlü hareketi de kontrol altına alınır. Önce verilen baş palamar halatının geri alınır alınmaz çekilmesi teknenin baş tarafının iskeleye yapışmasına sebep olacaktır. 

Ayrılma Manevrası

Aborda olduğumuz yerden ayrılırken pruvamızda ve pupamızda tekneler olmadığında ayrılmak gayet kolaydır. Rüzgarsız bir havada palamarları çözdükten sonra iskeleden tekneyi itmeniz bile yeterli olacaktır. Pupanızda bir tekne mevcut ise teknenin kıçını açmak için koltuk halatlarını aldıktan sonra kıç palamarı da boşlayıp baş palamarın boşunu almalıyız. Baş taraf ile iskele arasına bir usturmaça koyduktan sonra dümeni hangi bordadan yanaştıysak o bordaya alabanda ederek ileri yol verip teknenin kıçının iskeleden uzaklaşmasını beklemeliyiz. Yeterli mesafe oluştuktan sonra tornistan yola geçilerek palamarlar alınır ve tornistan yolla ayrılma gerçekleşir. 

Eğer pruvamızda ve pupamızda tekne var pupamız müsait ise fakat rüzgar denizden esiyor ve teknenin iskeleden ayrılmasını zorlaştırıyorsa bu manevra tekniği uygulanarak ayrılma gerçekleştirilebilir. Rüzgarın şiddetine göre teknenin kıçını açmak için daha fazla ileri yol verilebilir ve kıç yeterli mesafe uzaklaştığında daha hızlı tornistan yol ile ayrılmak gerekir. Burada baş taraftaki palamar halatını kontrol eden kişi hızlı olmalı ve tornistan komutu geldiğinde halatı hızlı şekilde laçka etmelidir. 

Rüzgar Etkisi

Bu yanaşma ve ayrılma tipinde rüzgar tıpkı diğer yanaşma ayrılma manevralarındaki gibi avantaj ve dezavantaj sağlayabilmektedir. baştan veya kıçtan esiyorsa yanaşmayı ve ayrılmayı çok etkilemez. Fakat iskeleden denize doğru esiyorsa yanaşmayı denizden iskeleye doğru esiyorsa ayrılmayı oldukça fazla etkiler. Bu sebeple iskeleden denize estiğinde tekneyi iskeleden uzaklaştıracağı için daha dik bir açı ile iskeleye yaklaşıp palamar halatlarını düzgünce tek seferde atmalıyız. Rüzgar iskeleden denize doğru estiği durumda iskeleden ayrılmak oldukça basitleşir. Palamarları çözmek teknenin iskeleden ayrılması için yeterli olacaktır.

Tam tersi yönden denizden iskeleye esiyorsa yanaşmak kolay olacaktır. Usturmaçaları doğru yerleştirip iskeleye daha paralel bir açıyla yaklaşmalıyız. Rüzgar tekneyi iskeleye yaslayacaktır. Bu yanaşma tekniği rüzgarın şiddetine göre ufak bir çarpma hissi yaratabilir o yüzden usturmaçalar iskele yüksekliğine göre ayarlanmış olmalıdır. Ayrılma manevrası ise rüzgarın şiddetine göre zorluk gösterir. Aşırı sert havalarda ayrılmamak daha mantıklı olacaktır. Normal bir rüzgar şiddetinde teknenin kıçını açmak için yaptığımız manevra ayrılma için yeterli olacaktır.

Şamandıraya Bağlanma

Bağlanma deniz yüzeyindeki bir şamandıraya yapılacaksa baş tarafta bir halat hazırlanır. Şamandıraya rüzgar karşıdan esecek şekilde yaklaşılır ve kakıç yardımı ile şamandıra yakalanarak bir ucu koç boynuzuna voltalanmış halat şamandıranın radanzasından geçirilerek diğer bordadaki koç boynuzuna voltalanır ve bağlanma tamamlanır. Şamandıranın tekneyi tutacak kapasiteye sahip olup olmadığını test için tornistan yolda denenerek tarayıp taramadığı kontrol edilir. Ayrılırken baş halatı laçka edilerek tekneye alınır.


Baş Pervanesi Kullanımı

Yanaşma ve Avara olma başlığı altında uygulanan tüm manevralarda baş pervanesi kullanılması uygundur. Tonoz halatının baştan alındığı durumlarda tonoz halatının suya salya edilen kısmını baş pervanesi tüneline girmesine dikkat edilmelidir. Yanaşma ve avara olma manevraların tümünde teknenin baş tarafını kontrol altında tutmak için kullanılabilir. Yüksek rüzgar şiddetlerinde kullanıldığında etki etmediği görülürse zorlamaktan kaçınılmalıdır. Uzun süreli zorlamalarda motorlarının zarar görme ihtimalleri vardır. 

Yanaşma Ayrılmada acil durum


Yanaşacağımız sahaya yaklaşmadan önce yapacağımız haberleşme, ve hazırlık, güvenli bir yanaşma için yeterli olsa da beklenmeyen acil durumlar ile karşılaşılabilir. Motorun stop etmesi, pervaneye halat dolanması, diğer bir tekne ile çatışma vb. sorunlar çıkabilir. Liman görevlileri bu gibi durumlarda en iyi çözümü sunar. Teknenizi yedekleyerek sürüklenmenizi engeller ve yanaşmanıza yardımcı olur. Mutlaka liman personelinden yardım talep edelim. Bunun dışında yanaşma sahası içindeki hızımızı saha içerisindeki hız sınırına uygun seviyede tutmalıyız. Yani düşük hızda motorunuz stop etse bile sürüklenerek bir başka tekneye veya iskeleye yaslanıp kalırız. Geçen sürüklenme süresinde gerekli tedbiri alarak teknemizin ve ekibin zarar görmesini engelleriz. Seyir hızımızın yüksek olması müdahale vaktimizi kısıtlayacak ve hasar oluşmasına sebep olacaktır.

Sakin ve hazırlıklı olun...

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

SEYİR FENERLERİ, ŞEKİLLER VE SESLİ UYARI İŞARETLERİ

SEYİR YARDIMCILARI, KARDİNAL (YÖNLEÇ) ŞAMANDIRALAR

KAZAZEDEYİ SUDAN KURTARMA TEKNİKLERİ