Ana içeriğe atla

YELKENLİ TEKNE VE YELKENİN TARİHİ

     YELKENLİ TEKNE VE YELKENİN TARİHİ

          
      İlk olarak M.Ö. 4000 yıllarında Fenikeliler (bugünkü Beyrut) ve eski Mısır'lıların denize açılmasıyla başlamıştır. Bir kütüğün içi oyularak üzerine bez eklenmiş ve ilk yelkenli tekne inşa edilmiştir. kullanılan bu yelkenlerin kare şeklinde olması, yapılan ilk teknelerin sadece rüzgarı arkadan alması koşuluyla yol almasına olanak sağlıyordu.
     
      M.Ö 3000 yıllarına gelindiğinde Akdeniz ve İskandinavya denizlerinde sık görülmeye başlanan ticaret gemileri yük taşıma amaçlı olarak kullanılmaktaydı. Bir ürünün sevkiyatı deniz aşırı mesafelere en hızlı şekilde bu gemiler aracılığıyla sağlanıyordu. M.Ö. 1200 tarihlerinde Yunanlılar ve Fenikeliler büyük kargo gemileri inşa etmeye başladı. Sonrasında Fenikeliler iki büyük direk kullanarak bu gemileri daha hızlı hale getirdiler.
     
    



 YELKEN YAPIMINDA KULLANILAN MALZEMELER

       Mısır'lıların yaptıkları ilk yelkenler, papirüs'tan yapılmış ve tekne boyutlarının büyümesi ile orantılı olarak papirüs yelkenler artık kullanılamaz hale gelmiştir. M.S.1500 tarihinde üretilmeye başlayan keten yelken kumaşları hem daha dayanıklı hemde uzun seyırlere daha elverişliydi. Zamanla keten kumaşlar yerini pamuklu kumaşlara bırakmıştır.





       İLK YOLCU GEMİSİ
     
       M.Ö.100 tarihlerine gelindiğinde Roma imparatorluğu tarafından inşa ettirilen 55 metre uzunluğunda ve 14 metre genişliğinde hem yük hem de yolcu taşıyabilen yelkenli gemiler, ilk deniz yolu taşımacılığı görevini üstlenmiştir.




 
    İLK KATAMARAN

       Yelkenli teknelerin en yoğun şekilde geliştirildiği M.S. 400 yıllarında ilk katamaran inşa edilmiştir. İlk katamaranlar uzak doğuda kullanılmıştır.

  

  ORSA SEYRİ

       Mısır'lılar Nil nehrini geçebilmek için üçgen yelken kullanarak rüzgara karşı yelken seyri yapmayı başarmıştır. Latin yelkenli tekneler eski kare yelkenli teknelerin aksine rüzgarı sadece arkadan aldığında değil rüzgara karşı (orsa) seyir yapabiliyordu.

        

      









İLK SAVAŞ GEMİSİ

M.S. 1000 yıllarına gelindiğinde Vikingler savaş amaçlı olarak üretilen ilk yeklenli gemiyi inşa ettiler, bu tekneler 24 metre uzunluğunda, 5 metre genişliğindeydi ve aynı zamanda ticaret amaçlı kullanılabiliyordu, daha sonrasında bu gemiler İngiliz'ler tarafından eklenen toplar sayesinde daha savaşcı hale getirilmiştir.

   


       AMERİKA'NIN KEŞFİ

       Kristof kolomb 1492 tarihinde Pinto adlı yelkenli teknesiyle amerika kıtasına ulaştı.

       AVRUPA HİNDİSTAN TİCARET YOLU

       1497 tarihine kadar Avrupa ile uzakdoğu arasında ticaret yolu olarak kullanılan akdeniz, Vasco Do Gama'nın; yelkenli gemisiyle Afrika kıyılarını dolaşıp Hindistan'a ulaşmasıyla yeni Avrupa Hindistan ticaret yolu açılmış oldu.

 
       İLK DÜNYA TURU

       Ferdinand Macellan 1512 tarihinde İspanya'dan Hindistan'a ulaşmak için yola çıkmış ve yolda hayatını kaybetmiştir. ekibi yolculuğu yarıda kesmeyerek dünyayı dolaşıp tekrar İspanya'ya dönmüş ve Dünya'nın yuvarlak olduğu, yelkenli gemiyle yapılan bu dünya turu sayesinde ispat edilmiştir.

        İLK YELKEN YARIŞI

        İlk yarış 1660 tarihinde İngiltere'de organize edilmiş olup, York dükü ile  Kral II Charles'in sahip oldukları iki yelkenli tekne arasında yapılmıştır. 1749 tarihinde Galler prensi tarafından düzenlenen trofe ilk olma özelliğini taşımaktaydı. 1851 yılında yapılan Hundred guineas kupası yarışlarını ABD takımı birincilikle bitirmiş ve bu kupanın adı America's cup olarak değiştirilmiştir. 1856 tarihinde Wight adası çevresinde Amerikalılar ile İngiliz'ler arasında her yıl düzenlenen ilk yelken yarışları yapıldı, 1900 yılında yelken yarışı olimpiyat oyunlarına kabul edildi.


        İLK YAT KULÜBÜ

        İlk yat kulübü olan Water club of Cork 1780 tarihinde irlanda da kurulmuştur.

  

Bu blogdaki popüler yayınlar

SEYİR FENERLERİ, ŞEKİLLER VE SESLİ UYARI İŞARETLERİ

      SEYİR FENERLERİ, ŞEKİLLER VE SESLİ UYARI İŞARETLERİ

      Deniz araçlarının gece ve kısıtlı görüş şartlarında tanınması için kullandıkları çeşitli ışık, şekil ve sesli işaretler bulunmaktadır.

      Tekneler boylarına, tiplerine, yaptıkları işe, taşıdıkları yüklere ve seyir şekillerine göre değişen bu işaretleri gece ve kısıtlı görüş şartlarında ışık ve sesle uyarı işareti şeklinde verirken bu uyarı işlemini gündüzleri güverteye astıkları geometrik şekillerle yaparlar.

SEYİR FENERLERİ

      Renkleri, Sayıları, konumları ve görünme açıları ile farklılık gösteren seyir fenerleri, Güneşin batışı ile birlikte faaliyete geçirilecektir. Ancak görüşün kısıtlı olduğu seyirlerde de aşırı derecede önem taşımaktadır. Çalışır durumda oldukları düzenli şekilde kontrol edilmelidir.

Fenerlerin görünüş açıları




      Borda fenerleri

Sancak ve iskele bordalarda konumlandırılmış olan borda fenerleri adını aldığı bordaya göre pruvadan başlayan bir açı ile 112.5 dereceye kadar görülebilir. Sancak borda …

KAŞİFLER VE KEŞFETTİKLERİ

Nil'in güneyini keşfeden ilk kaşif Mısır'lı Harkuf tan, denizleri keşfeden Cousteau'ya kadar, dünya'nın kaşifleri ve keşfettikleri...

    MISIR VALİSİ HARKUF : Nil nehri güney kısımları

M.Ö.2300 yıllarında Firavun Merence tarafından Nil'in güney kısımlarını keşfetmek için görevlendirilen Mısır valisi Harkuf, tarihteki ilk kaşif olarak bilinmektedir.

MISIR PRENSESİ HATŞEPSUTİ: Kızıldeniz ve Aden körfezi

M.Ö. 1492 tarihinde Mısır valisi Harkuf'un kaldığı yerden keşiflere devam ederek Kızıldeniz ve Aden körfezinin bir çok yerini keşfeden Mısır prensesi Hatşepsuti, ilk kadın kaşif olarak tarihe geçmiştir.

KARİALI SCYLAKS: İran ve oman denizi

M.Ö. 11 yüzyıldan itibaren Bodrum, Milas ve Çine bölgelerinde yaşayan Karia'lılardan olan Scylaks, M.Ö. 515 tarihlerinde İran ve Oman denizi bölgelerini keşfetmiştir.

YUNAN TARİHÇİ HEREDOT

M.Ö. 500 tarihlerinde Fenikelilerin (şimdiki beyrut) keşfettiği bir çok yeri gezerek kaleme almış ve bu yerler hakkında bilgi vermiştir. Kendi ç…

KARAMÜRSEL BEY, İLK TÜRK KAPTAN-I DERYASI

KARAMÜRSEL BEY

      Selçuklular devrinde gelişmeye başlayan Türk denizciliği, Anadolu Türk Beylerinden kıyı boylarında bulunanların başarılarıyla daha da ileriye taşınmıştır. Selçuklular Amiral merkezi olarak Karadenizde Sinop, Akdenizde ise Antalya'yi (Alanya) seçmiş ve bu bölgelerde görevli olan Amiralleri aynı zamanda sahil valisi olarak ünvanlandırmıştır.

     Denizle tanışan Osmanlılar, denizden gelebilecek her türlü tehlikeye karşı koyabilmek için çok güçlü bir donanmaya ihtiyaçları olduğunu anlamıştır. Bunun üzerine Güvercinlik mevkiinde yapılan görüşmede, Orhan gazi; Süleyman paşa, Hacı İlbey, Bursa muhafızı Evrenos Bey ve Namlı sergerdelerden Ece Bey ile görüşerek bu donanmanın kurulmasına karar verdiler.

    Gemilerin insa edilmesi ve deniz kuvvetlerinin teşkilatlandırılması görevi Mürsel Bey'e verilmiştir. Mürsel Bey, ilk olarak prenetos kasabası ve cıvarını Rumlardan temizleyerek zapt etmis ve 1327 tarihinde ilk Osmanlı tersanesini kurarak gemi inşasına başla…