YELKENLİ TEKNE KISIMLARI

YELKENLİ TEKNE KISIMLARI

Bir yelkenli tekne kullanım alanları ve teknik bakımdan belirli kısımlara ayrılmaktadır. Doğru ve yeterli bir denizcilik için denizde kullandığımız araçları oldukça iyi tanımalı ve bu araçların kısımları hakkında detaylı bilgi sahibi olmamız gerekmektedir.  Deniz araçlarında ilk olarak ayak bastığımız yer genelde güverte olduğundan yelkenli tekneyi tanımaya güverteden başlayacağız.

Güverte

Bir yelkenli teknenin seyir ekipmanlarının ve yelken donanımının bir çoğunun bulunduğu ve kumanda edildiği yer olarak tanımlanan güverte bölümü ilk görünüşte karmaşık olarak görülse de kısa zaman içinde bütün detayları kavranabilmektedir.

Yelkenli teknelerin güvertesinde yelken donanımının dışında havuzluk adı verilen bir yaşam ve tekneyi kullanma alanı da bulunmaktadır. Genelde bir yelkenli tekneye bu bölümden giriş yaparız.  Bu sebeple güverteyi havuzluktan başlayarak detaylandırmak daha doğru olacaktır.

Havuzluk

Tekneyi kumanda eden ekip ve ekipmanların bulunduğu bölüm olarak tanımlanabilir olan havuzluk bölgesinde yelkenleri kumanda edebildiğimiz halatlar, vinçler, makaralar ve kilitlerin dışında dümen dolabı, makine kontrol paneli ve  manuel sintine pompası gibi ekipmanlar bulunur.  Havuzluk biçimleri tekneler arasında değişiklik gösterse de yukarıda saydığımız ekipmanlar her teknede olan ekipmanlardır.


Sınıflar arasındaki farklar ise bir gezi teknesi havuzluğunda konfor amaçlı bir masa, oturma grubu, yüzme platformu ve depolama alanları bulunurken yarış sınıfı bir teknede ekibin rahat hareket edebilmesi amaçlandığından havuzluk boş bir alan olarak tasarlanmıştır.


Kasara

Güvertenin başka bir bölümü olan kasara teknenin orta kısmında bombe şeklinde olan bölümdür. Kasara tekne modelleri arasında şekil olarak değişiklik gösterebilmektedir. A teknesi iç yaşam mahallini gün ışığı ile aydınlatmak ve içerideyken de denizi görmek amaçlı daha yüksek bir kasaraya sahipken B teknesi daha düşük yükseklikte olan iç yaşam mahallinde ayakta durmaya elverişli olacak bir kasaraya sahiptir.

Kasara üzerinde tekne iç havalandırması ve aydınlatılması için heç adını verdiğimiz açılabilir, lumboz adını verdiğimiz sabit pencereler dışında yelken halatlarının havuzluk bölümüne yönlendirilmesini sağlayan makaralar, kilitler ve arabalar bulunmaktadır. Kasaralar da tekne sınıfları arasında değişiklik göstermektedir. Gezi sınıfı teknelerde daha geniş ve ferah bir iç mekan elde etmek amaçlı daha yüksek bir kasara tasarlanmışken yarış sınıfı teknelerin bazı modellerinde kasara tamamen kaldırılmış bazılarında ise havuzluktaki ekibi güverte üstüne çıkan denizlerden korumak için havuzluğu koruyacak şekilde tasarlanmıştır.

Dümen sistemi

Dümen sistemi tekneye yön vermemizi sağlayan sistemdir. Yelkenli teknelerde kullanılan iki tip dümen sistemi vardır.  Bu sistemler teknenin kullanılış amacına göre tercih edilirken kullanım şekilleri arasında bazı farklılıklar mevcuttur. Kullanılan sistemlerden bir tanesi dolap dümen sistemi diğeri ise yeke sistemidir.

Sistemin parçaları su içerisinden havuzluğa doğru dümen palası dümen sistemi ve dümen olarak sıralanabilir.

Dolap dümen sistemi

Bu sistemde tekne ağırlığı ve büyüklüğü göz önüne alınarak dümen palasına ve dümen sistemine binen yükün azaltılması hedeflenmiştir.


Sistem dümenden hareket alan bir palanga sistemi yardımıyla bu hareketin dümen palasına iletilmesiyle çalışmaktadır. Palanga sisteminin yükü azaltması sistemin kaba denizlerde daha rahat dümen kontrolü sağlamasına yardımcı olur. Bazı sistemlerde esnemeyen sentetik halatlar kullanılırken bazılarında ise bakla zincir ve dişli çark kullanılmıştır.

Yeke dümen sistemi

Bu sistem daha hafif yarış sınıfı teknelerde ve  bazı küçük gezi teknelerinde tercih edilmektedir. Sistem arada her hangi bir hareket aktarma sistemi olmadan direk dümen palasına bağlıdır. Yeke dümen sistemi dümencinin dümen palasını elinde hissetmesinden dolayı dolap dümen sistemine nazaran daha hassas bir dümen tutma kabiliyetine sahiptir

Demirleme sistemi

Teknenin boyutuna ve ağırlığına göre değişiklik gösteren ırgat sistemi teknenin demir atmasını ve demir almasını sağlayan sistemdir. Irgat, zincir ve çapa demiri gibi elemanlardan oluşan demirleme sistemi teknenin baş kısmında yer almaktadır.

Baş tarafta bir kapak altında bulunan demirleme sistemi de diğer sistemler ve bölümler gibi tekne sınıfları arasında farklılık göstermektedir. Gezi sınıfı teknelerde tekne boyutuna ve ağırlığına  göre bir demirleme sistemi kullanılırken yarış sınıfı bir teknede hafiflik açısından bu sistemin bazı parçaları kullanılmamaktadır. Zincir yerine halat ırgat yerine de yelken için kullanılan vinçler kullanılmaktadır.

Yaşam mahalli


Yelkenli bir teknenin ana bölümlerinden bir diğeri olan yaşam mahalli teknenin kamara, mutfak, wc gibi alanlarının mevcut olduğu bölümdür. Bu bölüm de diğer bölümler gibi tekne sınıfları arasında değişiklikler göstermektedir. Şimdi biraz bu bölümü oluşturan bölgelerden bahsedelim.

Harita masası

Kaptan köşkü denilen bu bölüm havuzluktan yaşam mahalline inildiğinde sağ tarafa yerleştirilmiştir. Teknede harita ekipmanlarının ve  elektrik kumanda panelinin bulunduğu kısımdır.  Bazı teknelerde GPS, Telsiz gibi seyir yardımcı elektronik ekipmanları da bu bölümde yer almaktadır. Bir koltuk ve genelde üste açılır dolap şeklinde bir masa şeklinde tasarlanmaktadır. Tekne boyutuna göre değişiklik gösteren harita masası yarış ve gezi sınıfları arasında da değişiklikler vardır. Özellikle açık deniz yarış teknelerinde bilgisayar destekli daha gelişmiş bir harita masası bulunmaktadır.

Salon

Mutfak ve harita masası ile bağlantılı olan bu bölüm bir oturma gurubu ve masanın dışında depolama alanlarına da sahiptir. Yelkenli teknelerde iki ayrı tip salon modeli bulunmaktadır. Bazı tekneler içerisinde oturulduğunda deniz manzarası görülebilmesi için daha yüksek bir salona sahiptir.

Mutfak

Tekne boyutuna ve sınıfına göre yaşam mahalli içerisinde değişik bölgelere yerleştirilen mutfak bölümü araç gereç bakımından oldukça yeterli seviyededir. 7 metre altındaki teknelerde daha kısıtlı bir mutfak bölümü bulunmaktadır. Gerekli mutfak ekipmanları için dolaplar, ocaklı bir fırın, lavabo, tezgah ve bu tezgahın içine gömülmüş bir buz dolabı mevcuttur. Yarış sınıfı bir teknede mobilya dekoru bulunmadığı için daha az özelliği olan basit bir mutfak tipi bulunmaktadır.

Gaz ocağı

Mutfak bölümünün önemli bir ekipmanı olan gaz ocağı teknenin dalga hareketine uyum sağlayacak şekilde hareketli olarak tasarlanmıştır. Teknenin havuzluk bölümünde bulunan gaz tüpü gaz hortumu vasıtasıyla ocağa kadar iletilir.  

kapatacak şekilde tasarlanmıştır. Ocağı yakmadan önce aradaki gaz akışını kesen valf açık duruma getirilmeli ve ardından mandal bastırılıp tutularak çakmak çakılır ve kısa bir süre basılı tutulduktan sonra bırakılır.

Buzdolabı

Mutfak bölümünün diğer bir ekipmanı olan buz dolabı mutfak tezgahının içine gömülmüş şekilde tasarlanmıştır. Genelde üstten kapaklı olan buzdolabı soğutma motoru da hemen dolabın altında konumlandırılmıştır. Kullanımı normal buzdolapları ile aynıdır.

Kamaralar

Kamaralar tekne yaşam mahalli içinde teknenin hem boyutuna hem de kullanılış amacına göre değişmektedir. Yarış sınıfı bir teknede boyut önemli olmaksızın kamara bulunmazken gezi sınıfı aynı boydaki tekneler iki, üç veya 4 kamara olarak tasarlanmaktadır. Gezi sınıfı tekneler de kendi aralarında günlük kullanım ve kiralama olarak ayrılmaktadır.

Günlük kullanımda daha az kamara bulunurken aynı boydaki kiralama amaçlı bir tekne maksimum kabin sayısına sahiptir. Bazı modellerde kamara sayısı portatif düzenekler sayesinde arttırılıp azaltılabilmektedir.

Kamara içerisinde gerekli olan ekipman seviyesi maksimum şekilde sağlanmaya çalışılmaktadır. Boyutlara göre değişen bu ekipman ve özellikler elbise dolabı, geniş bir yatak, kamaraya ait bir banyo, vb şekilde değişiklik göstermektedir.

Tuvaletler

Tekne tuvaletleri kullanım bakımından normal klozet tuvaletlerden farklı olsa da tip olarak aynı forma sahiptir. Kullanım farklılığı ise tuvalet içerisine kesinlikle tuvalet kağıdı dahil hiçbir katı cisim atılmaması ve tuvalet içindeki kirli suyun manuel veya elektrikli bir pompa yardımı ile kirli su tankına gönderilmesidir. Bu pompa kullanımı kolay basit bir düzeneğe sahiptir ve dışarıdan tuvalet içine su gelmemesi için de bir kilide sahiptir. Teknelerde tuvalet mekanları aynı zaman da duş olarak da kullanılmaktadır.

Kullanımı

Tekne tuvaletleri ve duş kabinlerinin kullanımı dikkat edilmesi gereken birkaç ufak detaydan oluşmaktadır.
  •    Tuvalet ve duş kabinine tuvalet kağıdı dahil katı cisimlerin atılmaması gerekmektedir. Atılması durumunda sistem tıkanacak ve kullanılamaz hale gelecektir. Tuvalet kağıdının suda erime özelliği de sonuç vermemektedir. Sistemin sökülüp tıkanan yerin açılması ile arızanın giderilmesi gerekmektedir.
  •    Klozet tuvaletin yan tarafında klozet bloğuna monte edilmiş şekilde bir pompa bulunmaktadır. Bu pompa manuel ya da elektrikli olabilmektedir.
  •  Elektrikli olan modellerde iki ayrı buton bulunmaktadır. Butonlardan birisi dışarıdan temiz suyu tuvalet içine çekerken diğer buton hem dışarıdan temiz su çeker hem de tuvalet içindeki kirli suyu tanka aktarır.

  •   Manuel modellerde de kolaylıkla fark edilebilen bir el pompası bulunmaktadır. Pompa üzerinde bulunan bir mandal yardımı ile sadece dışarıdan su çekilebilir veya hem temiz su çekilirken hem de tuvaletteki kirli su tanka aktarılabilir.
  •   Pompa üzerinde bir başka kullanım özelliği olan kilitleme sistemi bulunmaktadır. Pompalamak için hareket ettiğiniz kolu pompaya doğru bastırıp kilitli pozisyona doğru çevirdiğinizde teknenin sallantı durumunda tuvalet içine kirli su gelmesini engelleyecektir.

  •      Tuvalet pompası tüm ekipmanları ile değiştirilebilir ve tamir edilebilir şekilde tasarlanmıştır. Pompa parça değişim süresini size belli edecektir. Pompalayarak tanka gönderdiğiniz kirli su geri geldiğinde sistemdeki bazı parçaların değişme vakti geldiğini işaret etmektedir. Tuvalet tamir takımları hazır halde satılmakta olup yılda bir kere değiştirilmesi gerekmektedir.
Kirli Su Tankı ve Hortumlar

Tuvalet bölümünün bir başka ekipmanı olan kirli su tankı teknedeki tuvalet sayısına göre bir veya iki adet bulunabilir. Tanklar ve hortumlar da belirli bakımlara muhtaçtır. Bu bakımlar hortum değişikliği ve tank temizliği olarak yapılır. 

İçinde deniz suyu kalan hortumlar ve tanklar kireçlenerek tıkanıklığa yol açmaktadır. Bu tıkanıklık hortumların değiştirilmesi ve tankın temizlenmesi ile giderilebilmektedir. Kaliteli koku yapmayan hortumların kullanımı ile sistemin ömrü uzatılabilmektedir. Tank için alınabilecek önlemler ise teknenin uzun süre kullanılmayacağı durumlarda tank temizleyici ürünler ile yıkanarak boş bırakılmalıdır.

Depolama alanları

Teknenin yaşam mahalli içerisindeki tüm bölümlerde depolama alanları mevcuttur.
Kamaralar da yatak altları, salonda oturma grubu altları, farş tahtaları( zemin döşemesi ) altları, ve depolama imkanı olan bütün  alanlar ince detaylar ile tasarlanarak üretilmiştir.  Yelkenli teknelerde depolama ile ilgili dikkat etmek gereken en önemli unsur cam şişeler ve depolandığı yerde unutulan gıdalardır. Bu alanlar daima temiz tutulmalı ve tekne terk edilirken havalandırma amaçlı açık bırakılmalıdır.

Havalandırma

Havalandırma yelkenli bir tekne için en önemli bakım unsurlarındandır. Tekne gövdesinde bulunan heç ( açılır pencere ) ler dışında yaşam mahallinin sürekli havalanması için içeriye su geçirmeyen manika adı verilen havalandırmalar bulunmaktadır.

Makine dairesi

Yelkenli tekneler de makine dairesi yaşam mahalli giriş merdiveni altında bulunmaktadır. Motor ve yardımcı ekipmanlarının bulunduğu bu bölüme merdiven basamakları bir kapak şeklinde kaldırılarak ulaşılabilmektedir.

Yelken donanımı ( Arma )

Yelken donanımı yelkenli teknedeki yelken aksamını bütünüyle kapsayan bir terimdir. Kendi içinde sabit ve hareketli donanım diye ikiye ayrılır.

Sabit Donanım

Yelkenli teknede sabit donanım yelken aksamının sabit bölümünü kapsamaktadır. Sabit donanımı oluşturan ekipmanlar aşağıda sırasıyla sunulmuştur.

Direk

Direk yelkenli bir teknede sabit armayı oluşturan ana ekipmandır. Direğin görevi yardımcı donanımları ile birlikte yelkenleri basılmaya hazır veya basılmış halde taşımaktır.  Yelken alanı ve seyir hava koşulları hesaplanarak maksimum seviyede dayanıklı şekilde tekneye özel olarak üretilirler.

Genelde alüminyum esaslı üretilip üzeri deniz suyuna dayanıklılık açısından eloksal ile kaplanır. Boyu ve tasarımı teknenin sınıfına ve boyutuna göre değişiklik göstermektedir. Bir açık deniz teknesinde sağlamlık esas alınırken yarış ve yarış gezi sınıfı bir teknede ağırlık hesabı göze alınarak karbon elyaf gibi hafif ve dayanıklı malzemelerden yapılmış direkler tercih edilir.

Bumba


Direğe göre yatay pozisyonda bulunan bumba ana yelkene uygun formu vermek için kullanılır. Ana yelkenin alt yakasından  ayarlanabilir şekilde gerilerek kullanılmasını sağlar. Yapıldığı malzeme direk ile aynıdır ve kaz boynu adı verilen bir mafsal ile direğe bağlanıp dikey ve yatay hareketi sağlanır.

Pupa Palangası

Pupa palangası bumbanın aşağı ve yukarı yönde hareketini kontrol altına almak için kullanılır. İçinde sıkıştırılmış bir yay bulunan bir piston ve bir palanga sisteminden oluşur. Tekne boyutuna göre sadece palanga sistemi veya sadece hidrolik piston kullanılabilir. Büyük teknelerde bumbanın ağırlığından dolayı pupa palangası hidrolik bir piston olarak kullanılmaktadır.

Çarmık halatları

Çarmık halatları direği tekne güvertesine sabitleyen elemanlardan bir tanesidir. Direk başından teknenin sancak ve iskele bordalarındaki omurgaya bağlı pleytlere uygun gerginlikte bağlı olan çarmık halatları örme çelik halat veya çekme çelik tel şeklinde kullanılmaktadır. Belirli zamanlarda yapılan direk ayarı çarmık halatlarının gerginlik dereceleri ölçülerek yelken seyri esnasında yapılmaktadır.

Günümüzde geliştirilen sentetik halatlar belirli yük sınırları içerisinde çarmık halatı olarak kullanılabilmektedir.

Gurcata

Direk ile çarmık halatları arasında bir bağlantı elemanı olan gurcatalar direk boyuna göre belirlenen sayıda direk ile çarmıh arasına tekne omurgasına dik olarak yerleştirilir. Direk boyu arttıkça buna oranla artan gurcata sayısı çarmık halatındaki gerginliği direk gövdesine eşit olarak yayarak direğin yük altında salınım yapmasını engeller. Direk ile aynı malzemeden üretilirler.

İstralyalar

İstralyalar da  çarmıklar gibi direğin güverteye sabitlenmesini sağlayan elemanlardandır. Direği baş ve kıç yönünden

destekleyerek yükünü paylaşır. Çarmıklar ile aynı malzemelerden üretilen istralyalar seyir esnasında değişken ayarlar yapılabilecek şekilde tasarlanmıştır.

Baş istralya

Baş istralyalar genelde ön yelkenin basılmasını sağlayan alüminyum veya plastik profil içerisinde gizlidir. Yüksek performanslı yarış teknelerinde hareketli bir bas istralya sistemi kullanılabilmektedir. Bu sistem seyir halinde direğin baş kıç ayarını yapmaya yarar.

kıç istralya

Normalde çelik halat veya çekme çelik tel kullanılan kıç istralyalarda bazı teknelerde esneme özelliği olmayan sentetik halatlar kullanılabilmektedir. Kıç istralya sistemi de baş istralya sistemi gibi hareketli olabilmektedir.  Bu hareket istralyanın uzatılıp kısaltılması şeklinde gerçekleşir. Küçük boyuttaki teknelerde bu hareket bir palanga sistemi ile sağlanırken büyük teknelerde hidrolik bir sistem bulunmaktadır. Pompalanabilen bir hidrolik piston istralyayı kısaltıp uzatarak sistemin hareketli çalışmasına olanak sağlar

Hareketli donanım

Hareketli donanım yelken aksamının hareketli ekipmanlarını kapsamaktadır.. Arabalar, makaralar gibi hareketli tüm ekipmanlar bu konu altında ele alınacaktır.

Halatlar

Yelkenli teknede ana ekipmanlardan birisi olan halatlar yelkenlerin basılması ve ayarlanması hususunda sürekli hareket eden ekipmanlardandır.  Kullanılış amacına ve taşıyacakları yüklere göre

 Ayrı ayrı özelliklerde ve kalınlıklarda halatlar seçilmektedir.
Halatların özellikleri esnek veya esnek olmamaları, yeterli kalınlıkta yeteri kadar yük çekme dayanımına sahip olmaları, deniz koşullarına uygun olmaları gibi çeşitlilik göstermektedir.

Makaralar ve kilitler

Makaralar halatları yönlendiren veya üzerlerindeki yükleri azaltan hareketli donanım elemanlarıdır. Halat kalınlığına uygun şekilde ve doğru açıda yerleştirilmiş makaralar hem halatların sürtünmeden hareket edebilmesini hem de üzerlerindeki yükün azalmasını sağlamaktadır. Yelkenli bir teknede çok sayıda makara bulunmaktadır. Direk tepesinde, direk dibinde, bumba içerisinde, havuzlukta, baş tarafta ve ana yelken ve ön yelken  arabalarında kullanılan makaralar sistemde kullanılan halatlara göre seçilmektedir.

Genelde bakım gerektirmeyen bu makaraların seyir ardından tatlı su ile yıkanması yeterli olacaktır. Kilitli, karnıyarık gibi çeşitli tipleri de mevcuttur.

Kilitler

Kilitlerde halatlar gibi uygun halat kalınlığı aralığına göre seçilmektedir. Halatların gergin durumda bulunduğu hallerde gerginliğini kaybetmemesi için kullanılan kilitler kendi içlerinde çeşitlilik göstermektedir. Kilitler halatın tek yönlü çalışmasına göre tasarlanmıştır.

Cem kilitler

Cem kilitler hafif yükler altında çalışan ve daha seri hareket kabiliyetine elverişli olan kilit tipidir. Ana yelken ve ön yelken arabalarında ve pupa palangası sisteminde kullanılırlar.

V Kilitler

V kilitler daha küçük teknelerde kullanılmaktadır. Küçük çapta halatlar ile kıstırma yöntemiyle çalışırlar. Büyük teknelerde  yelkenler üzerine monte edilip yelken yakalarının gerginliğini sağlayan küçük çaptaki halatların kilitlenmesini sağlar.

Stoper Kilitler

Daha ağır yükler altında çalışan bu kilit tipleri uzun süre gergin kalacak halatların kilit altında tutulmasına elverişlidir. Direk gövdelerinde ve kasara üstündeki vinçlerin önünde kullanılır.
Kullanıldığı kasara bölümü kilitlerin yan yana sıralanması sebebiyle piyano ismini almıştır.

Vinçler

Vinçler de makaralar gibi sistemde kullanılan halat kalınlığı aralığına ve taşıyacakları yüklere göre seçilir. Vinçler hızlı ve yavaş devir özelliğine sahiptir. Değişik çaplarda üretilerek kilitli ve kilitsiz olarak seçenekleri mevcuttur.  Tekne boyutuna göre değişen yükler altında elektrikli olan modelleri de kullanılmaktadır.

Belirli periyotlarda bakımları yapılması gereken vinçler tamir takımları sayesinde uzun bir ömre sahiptir.

Kullanımı

Halat vince sarılırken saat yönünde en az 3 tur sarılmalıdır. Vinçlerin müsaade ettiği halat kalınlıkları dışında halat kullanılması halatın kilitten kurtulup boşlamasına sebebiyet verebilir. İki devirli olan modellerde vinç kolunu saat yönünde çevirince hızlı tersine yönde çevirince yavaş devirde dönecektir. Kullanımında dikkat edilecek başla bir husus halatın laçka edilmesi gerektiğinde parmaklarımızın güvenliğidir.

Sarma Sistemleri

Yelkenli teknelerde sarma sistemleri basılı durumda olan yelkenlerin açılıp kapanmasında kullanılan ekipmanlardır. kullanılan sarma sistemleri tekne modellerine göre değişiklik gösterebilir. Sadece ön yelkeni sarma sistemi olan tekneler veya hem ön yelken hem ana yelken sarma sistemi olan tekneler de mevcuttur.  Sarma sistemi kullanmayan tekne modelleri de  bulunmaktadır.

Ön yelken sarma sistemleri

Ön yelken sarma sistemi ön yelkenin baş istralya üzerine rulo halinde sarılması şeklinde çalışır.  Alt kısımda sarma sistemi halatının sarıldığı bir tambur ve direk tepesinde de sistemin baş istralya etrafında dönmesini sağlayan bir fırdöndü bulunmaktadır.

Kullanımı

Yelken sarılmış durumdayken yelken sarma halatı tamburdan boşalmış pozisyondadır. Yelken açılma komutu verildiğinde havuzlukta biriken sarma halatı laçka edilir ve yelken iskotadan çekilerek açılır. Yelkeni sarmak için de yelken açılırken sarma tamburu içinde biriken halat çekilerek iskota laçka  edilir ve yelken tekrar sarılır.

Ana yelken sarma sistemi

Ana yelken sarma sistemi direğin içinde çalışan bir sistemdir. Sarma sisteminin çalışma prensibi ön yelken sarma sistemi ile aynıdır.

Kullanımı

Direk dibinde bulunan tambur halatı laçka edilerek ana yelken alt yaka gergisi çekilerek yelken açılır ve sarılmak istediğinde Ana yelken alt gergisi laçka edilir ve tambur halatı çekilerek yelken Sarılır.

Yelkenler sarılmış pozisyondayken sarma tamburunun halatı kilitli durumda olmalıdır. Tekne terk edilirken yelkenleri kontrol edip iskotalar yelken üstünde fazladan bir tur attırılmalıdır. Şiddetli rüzgar yelkenin açılıp yelkenin ve tekne armasının zarar görmesine sebep olabilir.

Yelken

Yelkenin tarihi

Mısır'lıların yaptıkları ilk yelkenler, papirüs'tan yapılmış ve tekne boyutlarının büyümesi ile orantılı olarak papirüs yelkenler artık kullanılamaz hale gelmiştir. M.S.1500 tarihinde üretilmeye başlayan keten yelken kumaşları hem daha dayanıklı hem de uzun seyirlere daha elverişliydi. Zamanla keten kumaşlar yerini pamuklu kumaşlara bırakmıştır.

Günümüzde yelkenler simülasyon programları yardımıyla en verimli şekilde tasarlanarak gelişmiş tezgahlarda dikilmektedir. 

Panel kesim yelkenler

Panel kesim yelkenler yelkeni oluşturan kumaşın parçalar halinde numaralandırılarak kesilmesi ve bu numaralara göre kenarları üst üste bindirilip önce yapıştırılması ardından dikilmesi yöntemiyle elde edilmektedir panel yelkenlerin tamiri aradaki her hangi bir panelin değişilmesiyle sağlanabilir.

Bu tip yelkenler performansı düşük ve orta seviye yelkenlerdir. Gezi teknelerinde tercih edilen panel yelkenler dikim açısından kolay maliyeti de düşüktür.

Tek parça örme yelkenler

Bu tip yelkenler yelkenin formunu taşıyan bir kalıp üzerinde imal edilir. Önce lamine bir levha bu kalıp üzerine yatırılarak yelkeni oluşturacak iplikler lamine üzerine belirli bölgeleri yoğunlaştırılarak serilir lifler tamamlandığında üzerine ikinci bir lamine levha serilerek iplikler arada hapsedilir. Bu işlemin ardından belirli bir ısıda laminelerin birbirine yapışması sağlanır ve yelken tek parça olarak üretilmiş olur. 

Kullanılan iplikler karbon, kevlar, aramit gibi hafif malzemelerden elde edilmektedir. Bu tip yelkenler yüksek performans yelkenleridir ve ömürleri panel yelkenlere göre kısadır. Yapışkan lamine zamanla birbirinden ayrılarak deforme olur bu durum karşısında tamir bantları geçici bir çözüm olabilir.

Panel yelkenlere göre üretilmesi daha zor ve maliyeti fazladır.

Ana Yelkenler

Ana yelkenler genelde dik üçgen formunda olup kesim farklılıkları gösterebilirler. Performans tipi bir ana yelken ile gezi için kullanılacak sarma sistem bir ana yelken arasında donanım olarak ciddi farklar mevcuttur.


Gezi sınıfı bir ana yelken  direk içinde rulo halinde sarılabilmesi için açılı kenarı içe doğru bombeli bir dik üçgen formuna sahiptir ve yine direk içinde sarılabilmesi için içine balen adı verilen yelkene kanat formu veren çıtalar konulamamaktadır.

Performans tipi bir ana yelkende yelken her seferinde direğe basıldığı için bumba üzerinde katlı halde bulunur ve yelken açılı kenarı dışa bombeli bir forma sahiptir. Ayrıca kanat formunu alabilmesi için yelken içine portatif olarak yerleştirilebilen  balen adı verilen çıtalara sahiptir.

Hem direk içine sarılabilen hem de performans sağlayan yelkenler de mevcuttur. Bu yelkenler direğe sarılırken girdiği kanalın geniş olması sebebiyle her marka direkte kullanılamamaktadır.  Bu tip yelkenlerde yelkene kanat formunu veren çıtalar  dikine yerleştirilip yelkenin direk içine sarılması sağlanmaktadır.

Fırtına Ana Yelkeni

Sert havalarda kullanmak amacıyla fırtına tipi bir ana yelken düz ve kalın bir kumaştan üçgen formunda ve renkleri fosfor turuncu üretilmektedir.  Fırtına ana yelkenleri düşük metrekarelere sahiptir.

Ön Yelkenler

Ön yelkenler de ana yelkenler gibi performans ve gezi olarak farklı detaylara sahiptir. Formu ikizkenar üçgene yakın olan ön yelkenler kendi içinde çeşitlere ayrılmaktadır.

Yelkenlerin çeşitleri baş istralya ile direk arasındaki mesafeye göre isimlendirilir. 

Cenova

Bu ön yelken tam açık pozisyondayken güngörmez yakası direği arkaya doğru geçer. Baş istralya ile direk arasındaki mesafeye göre yüzdelik olarak okunur. Baş istralya ile direk arası yüzdelik oran olarak baz alınır ve cenovanın direği arkaya geçen kısmı % 30 olarak konuşulur.  

flok

Bu ön yelken tam açık pozisyondayken güngörmez yakası direğin önünde kalmaktadır. Bu tip ön yelkenler ile manevralar daha kolaydır. Ve kendi içinde sert hava orta hava düşük hava şartlarında  1 numara 2 numara 3 numara olarak ayrı ayrı kullanılır.

Fırtına Floğu

Bu ön yelken fırtına şiddetindeki havalarda kullanılmak için tasarlanmıştır. Kalın düz bir kumaştan üretilmiştir. Rengi fosfor turuncudur.

Balonlar

Balon yelkenini kabaca tanımlamak gerekirse rüzgarın tekneye arkadan geldiği seyirlerde daha büyük yelken alanı oluşturarak daha fazla itme gücü oluşturmak amacıyla kullanılan düşük şiddetli rüzgarlarda bile formunu alabilmesi için ince bir kumaştan üretilmiş yelkendir. Kendi içinde form biçimi ve kullanılış şekli olarak iki ayrı gruba ayrılır.

Simetrik Balonlar

Simetrik balonlar kullanım açısından daha zor ve eski bir sistemdir.
Bu tip balon yelkenler direk önünde portatif olarak balon yelken ile birlikte donatılan gönder yardımı ile kullanılır. Hem donatmak hem de ayar yapmak diğer bir balon çeşidi olan asimetrik balona göre daha zordur ve daha fazla ekip gerektirir. Simetrik balonlar teknede basılmış durumda bulunmazlar. Özel torbasında basılmaya hazır durumda bulunan simetrik balonlar baş tarafta donatıldıktan sonra seyir esnasında direğe basılır. 

Asimetrik balonlar

Asimetrik balonlar kullanış açısından kolay ve az ekip gerektiren balonlardır. Baş istralyanın önünde bükülmez bir halat etrafına sarılı şekilde direğe basılı halde bulundurulabilir ve ön yelken sarma sistemine benzer bir sarma sistemi yardımı ile açılıp kapatılabilir. Ayrı olarak yarış teknelerinde torbası içinden simetrik balon gibi basılabilir. Asimetrik balonlar manevra bakımından simetrik balonlara göre oldukça basit ve verimlidir.

Balonlar daha profesyonel ekipler kullanımına elverişlidir. Balon yelkenler üretilirken hangi rüzgar şiddeti aralığında kullanılacağı belirlenmekte ve bu rüzgar şiddeti aralığı dışında kullanılmamalıdır.  

Yelkenlerin Donatılması

Yelkenler donatılırken dikkat edilmesi gereken birkaç husus mevcuttur. Öncelikle kilitler ve halatlar kontrol edilmeli bozuk kilitler ve yaralı halatlar değiştirilmelidir. Yarış tekneleri dışında yelkenlerimiz basıldığında sezon sonuna kadar gerekmedikçe indirilmezler. Bu yüzden seyir esnasında binen yükler altında arıza çıkarmaması için yelkenler donatılırken gerekli kilitler ve halatlar gözden geçirilir.

Bakım ve Tutum 

Yelkenlerin en temel bakımı, seyirlerin ardından marinada veya iskelede bağlı durumdayken tekrar açılarak deniz suyu ile ıslanan kısımlarının yıkanması ile yapılır. Bu işlem yapılırken yelkenler kontrol edilmeli ve tespit edilen sökük veya yırtıkların tamiri yapılmalıdır.

Yelkenler, tekne uzun bir dönem kullanılmayacaksa sökülüp temizlendikten sonra rulo halinde depolanmalıdır. Yelkenler söküldükten sonra boşta kalan halatlar güneş altında bırakılmamalı ve kılavuz ince bir ip yardımıyla direk içine gönderilmelidir. Tekne sürekli kullanıldığı için yelkenler basılı durumda tutuluyorsa yağışlı havaların ardından açılıp kurutulmalı ve tekrar sarılırken şiddetli rüzgarlarda açılmaması için önlemler alınmalıdır.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

SEYİR FENERLERİ, ŞEKİLLER VE SESLİ UYARI İŞARETLERİ

SEYİR YARDIMCILARI, KARDİNAL (YÖNLEÇ) ŞAMANDIRALAR

KAZAZEDEYİ SUDAN KURTARMA TEKNİKLERİ