ATLAS OKYANUSU GEÇİŞİ'NE HAZIRLIK

Atlas Okyanusu Geçişi’ne Hazırlık

    Bu yazıda sevgili Mustafa Sakar 2014 yılında gerçekleştirdiğimiz Atlas okyanusu geçişinin hazırlık aşamasından bahsediyor.  

    Mustafa Sakar

    Deniz'in bizimle tanıştırdığı ender insanlardan olan Mustafa Sakar yelkene rüzgar sörfü ile başlamış ve yelkenli tekne eğitimi için bizimle irtibata geçmiş bir beyin cerrahı. İlk eğitim haftasının ardından yelkeni iyice benimseyen sevgili dostumuz bizimle birlikte nice denizler aşmaya devam ediyor.

     2013 yılında Marmaris - Akdeniz geçişi - Suveyş kanalı - Kızıl Deniz - Şharm El Sheik 

     2014 yılında Atlas Okyanusu geçişi
   
     2015 yılında Patras Boğazı - Korint Kanalı Geçişi - Ege Denizi Geçişi

     Birlikte daha nice denizler aşmak niyetinde olduğumuz sevgili Mustafa Sakar'a bu yazısından dolayı teşekkür ederiz...


    Herkese merhabalar

   Atlantik geçişi dünya turu yapan tekneler için önemli bir etap. Ancak okyanusu geçmek için elbette dünya turu yapıyor olmaya gerek yok. Yolculuk için birkaç başlangıç noktası varsa da, doğu-batı yönünde okyanus geçişinden kasıt genellikle Kanarya Adalarından başlamakta. 

  Gran Canaria İspanya toprağı olmakla birlikte gerek toplumsal gerek sosyoekonomik yapısı farklılıklar gösteriyor. Kanarya Adaları’nda yaşayan insanların kökenlerinin de İspanya ana karasından farklı olduğu düşünülmekte. Bunun en önemli ipuçlarından birisi de, kullandıkları dilin İspanyolca ’da olmayan ve kökeni itibari ile de Avrupa dilleri ile ilişki kurulamayan kelimeler içermesi. Kendilerinin de Old Town adını verdikleri eski şehirde kısa da olsa bir tur atmak bence gerekli. Şehrin kuzey ucunda ise uzunca bir sahil var, etrafında ise her türden restoran.

  Ada uzun yıllardan beri, Cape Verde Adaları ile birlikte, Atlas Okyanusu’nu geçecek tekneler için son uğrak noktası. Gran Canaria ’da bulunan Marina’nın (Muelle Deportivo) bu amaca yönelik olarak yeterince gelişmiş olduğu söylenebilir. Aşağı yukarı tekne ile ilgili aradığınız her şeyi bulmak mümkün. Ama marina dışında da adada okyanus geçişine yapılacak hazırlıkla ilgili tatmin edici imkânlar mevcut. Belki ‘’yok yok’’ denilemez, ama alışveriş merkezleri, marketler genellikle bu işe gayet aşina ve denizcilere yardımcı oluyorlar. Ayrıca marina ve civarında, hiç tanımadığı insanlarla bir tekneye atlayıp okyanus geçme peşinde koşan maceracı ruhlara da her zaman rastlamak mümkün. Geçirdiğim sürede, gerçek bir denizci limanında bulunduğum hissini sürekli yaşadım.
Biz ARC organizasyonuna dahil olduğumuz için sanırım işler bir parça daha kolay oldu. Gerek pasaport, gerekse gümrük işlemlerinde, ARC tarafından organize edilen yerel görevliler işlerinizi dakikalar içerisinde hallediyorlar. Alışverişleriniz muntazam şekilde paketlenmiş olarak tekneye teslim ediliyor. Pek çoğu 45 feet ve üzeri yaklaşık 200 teknenin aynı günlerde bu işleri yaptığını düşünürsek, yeterince organize olduklarını kabul etmek doğru olur.

  Hazırlık pek çok farklı başlıkta incelenebilir. Başlıca güvenlik, donanım, kumanya ve kişisel hazırlık olarak ayırmak uygun olabilir.

  ARC güvenlik konusunda son derece titiz. Adaya ulaştıktan sonra randevu alıyorsunuz ve bir ARC görevlisi gelerek daha önceden ilan edilen listedeki tüm ekipmanın tam olup olmadığını kontrol ediyor. Can salından, AIS sistemine, işaret fişeklerinden, kişisel EPİRB’lere kadar her şey kontrol ediliyor ve eksik bulunanlar size bildirilerek tamamlamanız için süre veriliyor. Tüm güvenlik ekipmanı tam olmadan ralliye katılmanız mümkün değil. Açıkçası ARC yönergelerini takip etmek sizi maksimum güvenlik şartlarına ulaştırıyor. Benim de çok önemli gördüğüm konulardan birisi, gemiyi terk etmek gerektiğinde yanınıza almak üzere bir acil durum çantasının yola çıkılmadan önce hazırlanması ve kolayca yanınıza alabileceğiniz bir yere konulması. Bizim acil durum çantamız harita masasının altında durdu. 

  Donanım konusunda fazla bir şey söylemeye gerek olmayabilir. Zira okyanusu geçmek niyetinde olan bir teknenin, yapısal olarak buna uygun olmasının yanında, seyirle ilgili tüm donanımının çalışıyor olması gerektiği ve mümkün olan her şeyin yedeğinin bulundurulması gerektiği aşikâr. Yine de benim tecrübemi aktarmam gerekirse özellikle belirtmek isteyebileceği iki nota var. Birincisi otomatik pilot. Otomatik pilot olmadan böyle bir seyri tamamlamak işkenceye dönüşebilir. Wind vane sistemlerin enerji harcamaması nedeniyle bu iş için biçilmiş kaftan olduğu söyleniyor. Ancak enerji üretiminde sorun olmadığı sürece tüm teknelerde bulunan otomatik pilotlar da gayet yeterli. Balıkçıl ’da birisi yedek olmak üzere iki otomatik pilot vardı ve ilk gece birincisi bozulunca ikincisi ile yola devam edebildik. Ben de en az iki farklı otomatik pilot sistemine sahip olunmasını tavsiye ediyorum. Vurgulamak istediğim ikinci nokta ise balon yelken olmadan bu seyrin tamamlanmasının çok uzayabileceği. Seyir takvimi ve ticaret rüzgarlarının genel karakteri dikkate alındığında balonsuz seyrin çok yavaş olması muhtemel. Bu nedenle mümkünse birden fazla balon ve her türlü tamir setlerinin bulundurulması uygun olur. Seyir sırasında ise hayati öneme sahip bir konu kavança önleyici düzenek. Seyir o kadar uzun ve yorucu, sizi rehavete itmeye o kadar meyilli ki, ne olursa olsun kavança önleyici bir düzenek ayarlamadan seyir yapmamanızı tavsiye ederim.

Daha önce açık deniz seyri yapanlar için kumanya konusu aslında basit sayılır ancak dikkat gerektiriyor. Seyir yeterince uzun ve idare ederiz denebilecek sürenin ötesinde. Bu nedenle iyi bir planlama gerekli. Her şeyi yazmayı ve birkaç kez üzerinden geçmeyi tavsiye ediyorum. Biz ekmeği yanlış hesapladığımız için (düşündüğümüzün tam yarısı kadar ekmek almışız) yolun yarısında ekmek kıtlığı baş gösterdi. Bu durumda un önemli. Hem çok yer kaplamıyor, hem de saklama sorunu yok. Yanınıza bolca un almanızı tavsiye ederim. Sebzeler nispeten daha dayanıklı ama meyvelerin büyük kısmı yolun ancak yarısını tamamlıyor. Bu nedenle meyve alışverişini abartmamanızı tavsiye ederim. Yoksa ilk günler boyunca kendinizi bir çeşit maymun gibi sürekli muz, armut gibi şeyler yerken bulabilirsiniz. Elma dayanıklı bir meyve, fazla miktarda almakta sakınca yok. Domates biber her durumda dayanıyor, bolca alabilirsiniz. Et alışverişi teknedeki buzdolabı kapasitesi ile ilgili. Seyir sırasında bolca balık yakalamak mümkün ancak inanın biz Akdenizlilerin damak adına uygun değiller ve sıkça yemek baygınlık yaşatabilir. İçecek hesabı her zamanki gibi.

Kişisel hazırlık kısmı, daha çok psikolojik hazırlık olarak düşünülebilir. Genel olarak çok kötü hava beklenmese de, denizde ve okyanusta geçirilecek 20 günlük seyir her zaman için stres kaynağı. Ben daha önce açık denizde seyir yapmış olmakla birlikte gerçekten tehlike yaratabilecek derecede kötü hava şartlarında bulunmamıştır. O nedenle de eğer kötü bir hava ile karşılaşırsak nasıl davranacağıma emin olamıyordum. Ancak Mustafa Abi gibi bir denizci ile beraber olmak benim için şanstı ve stresimi azaltmama yardımcı oldu. İyi bir ekiple birlikte ve iyi bir teknede bulunmak dışında bu konuda yapabilecek pek bir şey yok açıkçası. Fiziksel anlamda ise, sağlıklı olarak yolculuğa başlamaya çalışmak önemli. Bu türlü bir açık deniz seyri öncesinde bazı denizcilerin apendektomi ameliyatı olduğunu biliyoruz. Tercih edilebilecek bir seçenek. Aktif diş çürüğü ve iltihabı da önem taşıyabilecek bir diğer konu. Öncesinde mutlaka çaresine bakmayı tavsiye ederim. Atopik (alerjik) bünyeye sahip insanların sürekli kullandıkları ilaçları yanlarında bulundurmaları, olası ciddi rahatsızlıklar için (kalp krizi, yüksek tansiyon atakları, olası ciddi enfeksiyonlar) gerekli olabilecek birinci sıra ilaçların da ecza dolabında yerini alması mutlaka gerekli. Deniz tutmasına karşı alınacak ilaçları sanırım söylemeye gerek yok.

Evet, her şeyimiz hazır ve yola çıkabiliriz. Ancak yine de unutmamanız gereken çok önemli bir şey var. Marina’yı okyanustan ayıran mendireğe gidip, teknenizin ismini, varsa logosunu duvara resmedip ölümsüzleşmesini sağlamak…
Sevgiyle,

Mustafa Sakar

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

SEYİR FENERLERİ, ŞEKİLLER VE SESLİ UYARI İŞARETLERİ

SEYİR YARDIMCILARI, KARDİNAL (YÖNLEÇ) ŞAMANDIRALAR

KAZAZEDEYİ SUDAN KURTARMA TEKNİKLERİ