SEYİR
SEYİR
Seyir bir deniz aracı ile deniz üzerinde bir
noktadan diğer bir noktaya çeşitli amaçlarla yapılan seyahat olarak
tanımlanabilir. Yük veya yolcu taşıyan bir gemi, özel bir gezi teknesi, bir
balıkçı teknesi hepsi deniz üzerinde çeşitli seyirler yapmaktadır.
İki liman arasında gün aşırı seyirler,
marinadan koylara yapılan günübirlik seyirler, barınaktan avlanma bölgesine
yapılan seyirler. Bu seyirlerin tümü belirli hazırlıklar gerektirmektedir.
Yelkenli Teknede Seyir
Bir yük gemisi tamamen eğitimli bir
mürettebat eşliğinde seyir yapmaktadır. Bir yolcu gemisi yolcuların seyir
güvenliğini sağlayacak mürettebat ile seyir yapmaktadır. Bir balıkçı teknesi
eğitimli mürettebat ile avlanmakta seyir yapmaktadır. Bunlara karşılık yelkenli
tekneler çoğu zaman amatör denizciler ve denizde tatil yapmak isteyen kişiler
ile seyir yapmaktadır.
Bu sebeple seyir hazırlığı ve seyir
esnasındaki gerekli düzeni kaptanın
sağlaması gerekmektedir. Yapılacak seyir prosedüre uygun olarak planlanmalı ve
bir sonraki limana bağlanana kadar bu plana bağlı hareket edilmelidir.
Seyir Planlaması
Seyir planlaması kaptan tarafından yapılır.
Yelkenli teknelerde seyir planlaması amatör denizciler ve deniz tecrübesi
bulunmayan kişilere göre yapılmalıdır. Kaptan ekibini tanımalı ve seyir planını
ekibe göre yapmalıdır. Seyir planlamasının içeriği denizcilik tecrübesinden
elde edilen bilgiler doğrultusunda belirli konulara dikkat edilerek
yapılmalıdır.
Ekip İşbirliği ve Yönetimi
Seyirde
bulunacak ekip her hangi bir denizcilik tecrübesine sahip olmasa da bu durum
kaptan tarafından gerçekleştirilecek kısa bir eğitim semineri ile ekip seyir
planlamasına dahil edilmelidir. Seyir esnasında yapılacak işler veya
yapılmaması gerekenler hakkında bilgiler verilir.
Eksiklerin Tespiti ve kontrolü
Bir
kaptan teknede bulunması gereken ekipmanları eksiksiz ve çalışır durumda
bulundurmalıdır.
Seyir
esnasında bulunması gereken ekipmanların kontrolü seyir planlamasına dahil
edilmelidir. Bu ekipmanların kontrolü ekip ile
birlikte yapılarak yerleri gösterilmeli ve kullanımları hakkında ekibe bilgi
verilmelidir.
Yapılacak
bu kısa bilgilendirme seyir esnasında kaptansız kalan bir teknede acil durumun
yönetilmesine olanak sağlayacaktır. Gerekli haberleşme tam olmasa da yapılacak.
Yangın tüplerinin yeri bilinecek ve yangına müdahale edilecek. İlk yardım seti
kolayca bulunacak. Teknede kaptan dışındaki kişiler de tekne hakkında bilgi
sahibi olacaktır.
Bu durum ayrıca seyir esnasında oluşacak bir
acil durumun kaptan tarafından kolayca kontrol altına alınmasına olanak
sağlayacaktır. Az da olsa bilgili bir ekip acil durum yönetiminde hayati önem
taşımaktadır.
Seyir Terimleri
Denizciliğin
kendi dili olan terimler tekne
üzerinde rahat anlaşabilmemiz için kullandığımız ayrı bir lisan gibidir. Bir
bölgeyi veya bir hareketi denizciliğe has bir dilde konuşarak
anlaşabilmekteyiz.
Yelken
seyrinde kullanılan terimler denizcilik terimlerinin içinde yer alsa da ayrıca
gözden geçirilmelidir. Seyir esnasında
ortak dilimiz olan terimler teknik açıdan işimizi kolaylaştıracaktır.
Bir
bölgeden veya bir manevradan bahsedilirken bu terimler kullanılır.
Seyir
esnasında oluşan bir sorunun ortadan kaldırılması için ekipten yardım
istendiğinde mevcut sorunun yerini belli etmek için şurası, orası, az ilerisi
diye belirtmek hem zaman hem de güvenlik açısından risk oluşturacaktır. Bu
yüzden ortak dilimiz olan terimleri kullanırız ve mevcut sorunun yerini
belirtmek için örneğin orsa yakasında bir yırtık var diye söyleyerek sorunun
yerini ve cinsini en kolay şekilde anlaşılır hale getirebiliriz.
Seyir ekipmanları
Seyir
bölgesi hakkında bilgi edinmeye, seyir bölgesini seyir esnasında gözlemlemeye,
rota çizmeye ve rota üzerindeki seyir yardımcılarını tespit etmeye yarayan
ekipmanlardır. Bu ekipmanlar teknede eksiksiz ve çalışır durumda
bulundurulmalıdır. Bu ekipmanlar aşağıda
sıralanmıştır.
Haritalar
Günümüz teknelerinde haritalar
manuel (kağıt) ve elektronik olarak iki ayrı çeşitte bulundurulmaktadır. Elektronik
haritaların kullanımı yaygınlaşmış hatta manuel (kağıt) haritaların yerini
almıştır.
Manuel Haritalar ve Ekipmanları
Bu
tip haritalar üzerinde rota çizebildiğimiz, seyir bölgesi hakkında bilgi
alabildiğimiz haritalardır. Seyir yapılacak bölgenin haritası teknede mutlaka
teknede bulundurulmalıdır. Teknede bulunan elektronik harita manuel haritanın
bulundurulmasına engel değildir. Elektronik haritamız bulunsa bile manuel
harita teknede hazır bulundurulmak zorundadır. Yapılacak denetimde seyir
bölgesi haritası ve çizilmiş rota talep edilir.
Bu
talep elektronik cihazların arıza verme durumu göz önüne alınarak zorunlu
kılınmıştır.
Harita ekipmanları
Bir
manuel harita üzerinde rota çizmek için Paralel cetvel, pergel, kurşun kalem
yeterli olacaktır.
Paralel cetvel harita üzerinde çizilen rota
açısını haritadaki pusula gülüne taşıyarak rota açısını
belirlemeye yarayan
ekipmandır.
Pergel çizdiğimiz rotanın mesafesini
harita üstünde ölçmemize yarayan ekipmandır.
Elektronik Haritalar ve ekipmanları
Elektronik
haritalar deniz haritaları yüklenmiş navigasyon cihazlarıdır. Harita bütün
detayları ile dijital bir ekranda önünüze getirilerek rota çizmenize ve bu
rotada seyir yapmanıza olanak sağlanmaktadır.
Elektronik Harita Ekipmanları
Elektronik
haritalar bölge haritalarının yüklü olduğu kartlar yardımıyla çalışırlar. Seyir
yaptığımız bölgeyi kapsayan bir kart yardımı ile bölge haritası cihaza
yüklenir. Mevcut bölge dışına çıkıldığında yeni bölge kartı takılmalıdır.
Manyetik Pusula
Seyir
için temel ekipmanlardan olan bir diğeri manyetik pusulalardır. Dümen pusulası
adı da verilen bu pusulalar açık deniz seyirleri ve kötü görüş şartlarında
yapılan kıyı seyirlerinde yönümüzü belirlememizi sağlayan ana ekipmandır.
Manyetik
pusulalar zamanla sapmalar gösterebilmektedir. Bu sapmalar yapılan basit bir
ayar ile düzeltilebilmektedir. Ayrıca yakınında bulunan cep telefonu vb.
cihazlar manyetik pusulaları etkilemektedir.
Kerteriz Pusulası
Kerteriz
pusulası rotamız üzerinde bulunduğumuz noktayı kıyıda veya deniz üzerindeki
sabit cisimlerden alınan açılar yardımıyla belirlememize olanak sağlayan
ekipmandır.
Dürbün
Dürbün
denizde oldukça fazla ihtiyaç duyulan bir ekipmandır. Deniz üzerinde
belirlenemeyen cisimler ve olayları uzaktan belirleyerek ve erken müdahale
olanağı sağlamaktadır. Teknede bulunduracağımız ekipmanların tümü gibi dürbün
de kaliteli ve deniz şartlarına uygun olmalıdır.
Rota
Rota
deniz üzerinde başlangıç noktasından bitiş noktasına en emniyetli ve an kısa
yol olarak tanımlanır. Esas olan rotanın
emniyetli su yolundan oluşmasıdır.
Çizilen
rotalar nadiren iki noktadan oluşur.
Genelde açık deniz geçişlerinde örneğin Marmaris – mısır port said
arasında yapılacak seyir düz bir rotadan oluşur.
Bazı
rotalar örneğin Marmaris – İstanbul rotası bir çok manevra noktasından oluşur.
Rota çizilirken bu noktalar arası mesafe ve zaman hesaplanarak toplam mesafe ve
bitiş noktasına varılacak zaman belirlenmelidir.
Rota
üzerinde bulunan emniyet şamandıraları ve deniz fenerleri not edilmelidir. Bu
seyir emniyeti için oldukça önemlidir. Örneğin rota hattının yakınında bulunan
bir sığlık şamandırası not edildiğinde ve bu sığlık şamandırasının not edildiği
bölgeden geçiş zamanı hesaplandığında olası bir tehlike önceden saptanmış
olacaktır.
Rota
üzerinde bulunan bazı riskli bölgeler tehlikeli kararlar vermemize sebep
olabilir. Rotayı kısaltmak amaçlı yakın geçilen burunlar, ada ile kara
arasındaki geçiş bölgeleri sığlık bakımından risk oluşturmaktadır. Olumsuz hava koşullarında bu riskli
bölgelerden uzak durulmalıdır.
Rota
çizmenin harita başında yapılması ve sonrasında seyirde uygulanması öğrenmenin
en doğru yöntemi olduğundan bu bölüm rota çizme konusunu içermemektedir. Bu
konuda eğitim aldığınız kurumda veya özel okullarda titizlikle davranmanız
oldukça önemlidir.
SEYİR DONANIMI
Tekneler
uluslararası kurallar çerçevesinde seyir donanımlarıyla donatılmaktadır. Bu
donanımlar sesli ve görsel uyarı ekipmanlarından oluşurlar. Tekneler bu
donanımları kullanarak seyir esnasında sesli veya görsel olarak hem
birbirlerini uyarabilir hem de tekneler arası haberleşmeyi sağlayabilirler.
Seyir Bayrakları
ve Flamaları
2
metreden büyük kuvvetle yürütülen her tekne bir bağlama kütüğüne sahip olmak
zorundadır. Bağlama kütüğü başvuru yapılan liman başkanlığı tarafından tekne
sahibi adına düzenlenmektedir. Tekne Türkiye limanları dışında her hangi bir
ülke limanına kayıt ettirilmiş olabilmektedir.
Ülke Bayrağı
Biz
teknelerimizi donatırken hangi ülke limanına bağlı bulunuyorsak teknenin kıç
tarafında kolayca görülecek bir yere o ülkenin bayrağını toka etmeliyiz. Bu
bayrak teknenin hangi ülke limanına kayıtlı olduğu hakkında bilgi verir.
Saygı Bayrağı
Bu
bayrak seyir yapılan ülkenin karasularına girildiğinde direğin sancak gurçatasına toka edilir. Bu bayrağın anlamı
karasularında seyir yapılan ülkeye saygı duymaktır.
Uyruk Bayrağı
Bu
bayrak teknede bulunan ekip içerisinde başka bir ülke vatandaşı bulunması
durumunda direğin iskele gurçatasına toka edilir. Bu bayrak teknede bu
ülke vatandaşının bulunduğunu ima eder.
Organizasyon ve Sponsor Flamaları
Katıldığımız
organizasyonların adını taşıyan flamaları direkte taşıyabiliriz. Bu
organizasyondaki sınıf ayrımlarını belli eden flama ise ülke bayrağı yerine kıç
tarafa toka edilir.
SEYİR KURALLARINA UYARAK DENİZCİLİĞİMİZİN GELİŞMESİNE KATKIDA BULUNALIM...
Yorumlar
Yorum Gönder