SEYİR


   SEYİR  

   Seyir bir deniz aracı ile deniz üzerinde bir noktadan diğer bir noktaya çeşitli amaçlarla yapılan seyahat olarak tanımlanabilir. Yük veya yolcu taşıyan bir gemi, özel bir gezi teknesi, bir balıkçı teknesi hepsi deniz üzerinde çeşitli seyirler yapmaktadır.

   İki liman arasında gün aşırı seyirler, marinadan koylara yapılan günübirlik seyirler, barınaktan avlanma bölgesine yapılan seyirler. Bu seyirlerin tümü belirli hazırlıklar gerektirmektedir.

   Yelkenli Teknede Seyir

   Bir yük gemisi tamamen eğitimli bir mürettebat eşliğinde seyir yapmaktadır. Bir yolcu gemisi yolcuların seyir güvenliğini sağlayacak mürettebat ile seyir yapmaktadır. Bir balıkçı teknesi eğitimli mürettebat ile avlanmakta seyir yapmaktadır. Bunlara karşılık yelkenli tekneler çoğu zaman amatör denizciler ve denizde tatil yapmak isteyen kişiler ile seyir yapmaktadır.

   Bu sebeple seyir hazırlığı ve seyir esnasındaki gerekli düzeni  kaptanın sağlaması gerekmektedir. Yapılacak seyir prosedüre uygun olarak planlanmalı ve bir sonraki limana bağlanana kadar bu plana bağlı hareket edilmelidir.

   Seyir Planlaması


   Seyir planlaması kaptan tarafından yapılır. Yelkenli teknelerde seyir planlaması amatör denizciler ve deniz tecrübesi bulunmayan kişilere göre yapılmalıdır. Kaptan ekibini tanımalı ve seyir planını ekibe göre yapmalıdır. Seyir planlamasının içeriği denizcilik tecrübesinden elde edilen bilgiler doğrultusunda belirli konulara dikkat edilerek yapılmalıdır.

Ekip İşbirliği ve Yönetimi

Seyirde bulunacak ekip her hangi bir denizcilik tecrübesine sahip olmasa da bu durum kaptan tarafından gerçekleştirilecek kısa bir eğitim semineri ile ekip seyir planlamasına dahil edilmelidir. Seyir esnasında yapılacak işler veya yapılmaması gerekenler hakkında bilgiler verilir.

Eksiklerin Tespiti ve kontrolü

Bir kaptan teknede bulunması gereken ekipmanları eksiksiz ve çalışır durumda bulundurmalıdır.
Seyir esnasında bulunması gereken ekipmanların kontrolü seyir planlamasına dahil edilmelidir. Bu ekipmanların kontrolü ekip ile birlikte yapılarak yerleri gösterilmeli ve kullanımları hakkında ekibe bilgi verilmelidir.

Yapılacak bu kısa bilgilendirme seyir esnasında kaptansız kalan bir teknede acil durumun yönetilmesine olanak sağlayacaktır. Gerekli haberleşme tam olmasa da yapılacak. Yangın tüplerinin yeri bilinecek ve yangına müdahale edilecek. İlk yardım seti kolayca bulunacak. Teknede kaptan dışındaki kişiler de tekne hakkında bilgi sahibi olacaktır.
 Bu durum ayrıca seyir esnasında oluşacak bir acil durumun kaptan tarafından kolayca kontrol altına alınmasına olanak sağlayacaktır. Az da olsa bilgili bir ekip acil durum yönetiminde hayati önem taşımaktadır.

Seyir Terimleri

Denizciliğin kendi dili olan terimler tekne üzerinde rahat anlaşabilmemiz için kullandığımız ayrı bir lisan gibidir. Bir  bölgeyi veya bir hareketi denizciliğe has bir dilde konuşarak anlaşabilmekteyiz.
Yelken seyrinde kullanılan terimler denizcilik terimlerinin içinde yer alsa da ayrıca gözden geçirilmelidir.  Seyir esnasında ortak dilimiz olan terimler teknik açıdan işimizi kolaylaştıracaktır.
Bir bölgeden veya bir manevradan bahsedilirken bu terimler kullanılır.

Seyir esnasında oluşan bir sorunun ortadan kaldırılması için ekipten yardım istendiğinde mevcut sorunun yerini belli etmek için şurası, orası, az ilerisi diye belirtmek hem zaman hem de güvenlik açısından risk oluşturacaktır. Bu yüzden ortak dilimiz olan terimleri kullanırız ve mevcut sorunun yerini belirtmek için örneğin orsa yakasında bir yırtık var diye söyleyerek sorunun yerini ve cinsini en kolay şekilde anlaşılır hale getirebiliriz.

Seyir ekipmanları

Seyir bölgesi hakkında bilgi edinmeye, seyir bölgesini seyir esnasında gözlemlemeye, rota çizmeye ve rota üzerindeki seyir yardımcılarını tespit etmeye yarayan ekipmanlardır. Bu ekipmanlar teknede eksiksiz ve çalışır durumda bulundurulmalıdır.  Bu ekipmanlar aşağıda sıralanmıştır.

Haritalar

Günümüz teknelerinde haritalar manuel (kağıt) ve elektronik olarak iki ayrı çeşitte bulundurulmaktadır. Elektronik haritaların kullanımı yaygınlaşmış hatta manuel (kağıt) haritaların yerini almıştır.  

Manuel Haritalar ve Ekipmanları

Bu tip haritalar üzerinde rota çizebildiğimiz, seyir bölgesi hakkında bilgi alabildiğimiz haritalardır. Seyir yapılacak bölgenin haritası teknede mutlaka teknede bulundurulmalıdır. Teknede bulunan elektronik harita manuel haritanın bulundurulmasına engel değildir. Elektronik haritamız bulunsa bile manuel harita teknede hazır bulundurulmak zorundadır. Yapılacak denetimde seyir bölgesi haritası ve çizilmiş rota talep edilir.

Bu talep elektronik cihazların arıza verme durumu göz önüne alınarak zorunlu kılınmıştır.
Harita ekipmanları

Bir manuel harita üzerinde rota çizmek için Paralel cetvel, pergel, kurşun kalem yeterli olacaktır.

Paralel cetvel harita üzerinde çizilen rota açısını haritadaki pusula gülüne taşıyarak rota açısını 
belirlemeye yarayan ekipmandır.

Pergel çizdiğimiz rotanın mesafesini harita üstünde ölçmemize yarayan ekipmandır.

Elektronik Haritalar ve ekipmanları

Elektronik haritalar deniz haritaları yüklenmiş navigasyon cihazlarıdır. Harita bütün detayları ile dijital bir ekranda önünüze getirilerek rota çizmenize ve bu rotada seyir yapmanıza olanak sağlanmaktadır.

Elektronik Harita Ekipmanları

Elektronik haritalar bölge haritalarının yüklü olduğu kartlar yardımıyla çalışırlar. Seyir yaptığımız bölgeyi kapsayan bir kart yardımı ile bölge haritası cihaza yüklenir. Mevcut bölge dışına çıkıldığında yeni bölge kartı takılmalıdır.

Manyetik Pusula

Seyir için temel ekipmanlardan olan bir diğeri manyetik pusulalardır. Dümen pusulası adı da verilen bu pusulalar açık deniz seyirleri ve kötü görüş şartlarında yapılan kıyı seyirlerinde yönümüzü belirlememizi sağlayan ana ekipmandır.

Manyetik pusulalar zamanla sapmalar gösterebilmektedir. Bu sapmalar yapılan basit bir ayar ile düzeltilebilmektedir. Ayrıca yakınında bulunan cep telefonu vb. cihazlar manyetik pusulaları etkilemektedir.

Kerteriz Pusulası

Kerteriz pusulası rotamız üzerinde bulunduğumuz noktayı kıyıda veya deniz üzerindeki sabit cisimlerden alınan açılar yardımıyla belirlememize olanak sağlayan ekipmandır.

Dürbün

Dürbün denizde oldukça fazla ihtiyaç duyulan bir ekipmandır. Deniz üzerinde belirlenemeyen cisimler ve olayları uzaktan belirleyerek ve erken müdahale olanağı sağlamaktadır. Teknede bulunduracağımız ekipmanların tümü gibi dürbün de kaliteli ve deniz şartlarına uygun olmalıdır.

Rota

Rota deniz üzerinde başlangıç noktasından bitiş noktasına en emniyetli ve an kısa yol olarak tanımlanır.  Esas olan rotanın emniyetli su yolundan oluşmasıdır.
Çizilen rotalar nadiren  iki noktadan oluşur. Genelde açık deniz geçişlerinde örneğin Marmaris – mısır port said arasında yapılacak seyir düz bir rotadan oluşur.

Bazı rotalar örneğin Marmaris – İstanbul rotası bir çok manevra noktasından oluşur. Rota çizilirken bu noktalar arası mesafe ve zaman hesaplanarak toplam mesafe ve bitiş noktasına varılacak zaman belirlenmelidir.

Rota üzerinde bulunan emniyet şamandıraları ve deniz fenerleri not edilmelidir. Bu seyir emniyeti için oldukça önemlidir. Örneğin rota hattının yakınında bulunan bir sığlık şamandırası not edildiğinde ve bu sığlık şamandırasının not edildiği bölgeden geçiş zamanı hesaplandığında olası bir tehlike önceden saptanmış olacaktır.

Rota üzerinde bulunan bazı riskli bölgeler tehlikeli kararlar vermemize sebep olabilir. Rotayı kısaltmak amaçlı yakın geçilen burunlar, ada ile kara arasındaki geçiş bölgeleri sığlık bakımından risk oluşturmaktadır.  Olumsuz hava koşullarında bu riskli bölgelerden uzak durulmalıdır.

Rota çizmenin harita başında yapılması ve sonrasında seyirde uygulanması öğrenmenin en doğru yöntemi olduğundan bu bölüm rota çizme konusunu içermemektedir. Bu konuda eğitim aldığınız kurumda veya özel okullarda titizlikle davranmanız oldukça önemlidir.

SEYİR DONANIMI

Tekneler uluslararası kurallar çerçevesinde seyir donanımlarıyla donatılmaktadır. Bu donanımlar sesli ve görsel uyarı ekipmanlarından oluşurlar. Tekneler bu donanımları kullanarak seyir esnasında sesli veya görsel olarak hem birbirlerini uyarabilir hem de tekneler arası haberleşmeyi sağlayabilirler. 

Seyir Bayrakları ve Flamaları

2 metreden büyük kuvvetle yürütülen her tekne bir bağlama kütüğüne sahip olmak zorundadır. Bağlama kütüğü başvuru yapılan liman başkanlığı tarafından tekne sahibi adına düzenlenmektedir. Tekne Türkiye limanları dışında her hangi bir ülke limanına kayıt ettirilmiş olabilmektedir.

Ülke Bayrağı

Biz teknelerimizi donatırken hangi ülke limanına bağlı bulunuyorsak teknenin kıç tarafında kolayca görülecek bir yere o ülkenin bayrağını toka etmeliyiz. Bu bayrak teknenin hangi ülke limanına kayıtlı olduğu hakkında bilgi verir.

Saygı Bayrağı

Bu bayrak seyir yapılan ülkenin karasularına girildiğinde direğin sancak gurçatasına toka edilir. Bu bayrağın anlamı karasularında seyir yapılan ülkeye saygı duymaktır.

Uyruk Bayrağı

Bu bayrak teknede bulunan ekip içerisinde başka bir ülke vatandaşı bulunması durumunda direğin iskele gurçatasına toka edilir. Bu bayrak teknede bu ülke vatandaşının bulunduğunu ima eder.

Organizasyon ve Sponsor Flamaları

Katıldığımız organizasyonların adını taşıyan flamaları direkte taşıyabiliriz. Bu organizasyondaki sınıf ayrımlarını belli eden flama ise ülke bayrağı yerine kıç tarafa toka edilir.


SEYİR KURALLARINA UYARAK DENİZCİLİĞİMİZİN GELİŞMESİNE KATKIDA BULUNALIM... 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

SEYİR FENERLERİ, ŞEKİLLER VE SESLİ UYARI İŞARETLERİ

SEYİR YARDIMCILARI, KARDİNAL (YÖNLEÇ) ŞAMANDIRALAR

KAZAZEDEYİ SUDAN KURTARMA TEKNİKLERİ