DENİZDE HABERLEŞME



DENİZDE HABERLEŞME

Denizde haberleşme yapılan seyir ve karşılaşılan acil durumlar açısından hayati önem taşımaktadır.

WHF HABERLEŞME PROSEDÜRÜ

1. Kanal 16 dinlenilmesi mecburi olan kanaldır.
2. Çağrı dışında haberleşmek için kanal 16 meşgul edilemez.
3. Kanal 16 da çağrı yapılmadan  önce kanal dinlenip müsait olup olmadığı kontrol edilir.
4. Karşı taraf talep etmedikçe kelimeler ve cümleler tekrar edilmez.
5. Yanlış kimlikle çağrı yapılamaz.
6. Sahil istasyonlarının talimatlarına uyulur.
7. Tekneden tekneye haberleşmede çağrıyı yapan tekne bir kanal belirtmeli çağrıyı alan tekne de bu kanalı onaylamalıdır.


Çağrı Türleri Ve Öncelik Sıraları

Çağrılar gerçekleşen olayların önemine göre sınıflandırılırlar. Meydana gelen durumu çağrı türleri çerçevesinde değerlendirerek yardım talebinde bulunmalıyız. Aşağıdaki çağrı türleri anlatımı meydana gelen durumu hangi çağrı türü ile bildirmemize yardımcı olacaktır.

Normal Çağrılar

Bu tip çağrılar iki tekne arasında gerçekleşen haberleşme çağrılarıdır. KANAL 16 da başlatılan çağrı uygun başka bir kanala aktarılarak KANAL 16 meşgul edilmez.


Yatlar ve marinalar için ayrılmış olan kanallar  72 – 73  olarak belirlenmiştir. 

Normal Çağrı Örneği

•  KONTIKI   =   LANDS END – LANDS END – LANDS END    BURASI KONTIKI TAMAM

•  LANDS END  =  KONTIKI – KONTIKI – KONTIKI  BURASI LANDS END  TAMAM

•  KONTIKI  = KANAL 72 TAMAM

•  LANDS END = KANAL 72 ANLAŞILDI TAMAM

Bu şekilde  gerçekleştirilen normal çağrının ardından haberleşmeye KANAL 72 den devam edilir.


EMNİYET ÇAĞRISI

Bu tür çağrılar uyarı maksatlı çağrılardan oluşur. Seyir rotaları üzerindeki tehlike oluşturacak yeni keşfedilmiş batık, tehlikeli kayalık, sürüklenen konteyner, askeri tatbikat ve yapılacak su altı işleri, yanmayan şamandıralar ve fenerler, fırtına uyarıları ve bu gibi işleri ve olayları önceden yayınlayarak seyirdeki teknelere uyarı amaçlı bilgi verilir.

Emniyet Çağrısı Örneği

•  SECURITE – SECURITE – SECURITE

•  BÜTÜN GEMİLER – BÜTÜN GEMİLER – BÜTÜN GEMİLER

•  BURASI TURK RADYO

•  DENİZLERİMİZE AİT HAVA TAHMİN RAPORU KANAL 67 DEN YAYINLANACAKTIR TAMAM.



ACELE HABERLEŞME


PAN PAN – PAN PAN – PAN PAN

Acil durum bildirme çağrısı PAN – PAN sözcüğü ile tanımlanır. Tehlike mesajının ardından en yüksek önceliğe sahip çağrıdır. Denize adam düşmesi veya yaralanma gibi acil durumlarda acele haberleşme gerçekleştirilir. 


ÖRNEK ACELE HABERLEŞME

KONTIKI TEKNESİ

•  PAN PAN – PAN PAN – PAN PAN

•  BÜTÜN İSTASYONLARA – BÜTÜN İSTASYONLARA – BÜTÜN İSTASYONLARA

•  BURASI YELKENLİ TEKNE KONTIKI – BURASI YELKENLİ TEKNE KONTIKI – BURASI YELKENLİ TEKNE KONTIKI

•  MEVKİİM BOZCAADA’NIN 1 MİL BATISI

•  DENİZE ADAM DÜŞTÜ

•  ACİL ARAMA KURTARMA YAPILMASINA İHTİYACIM VAR. TAMAM


TEHLİKE HABERLEŞMESİ

Tehlike Çağrısı

Karşılaşılan durumda can veya mal tehlikesinin oluşması tehlike çağrısının gönderilmesinde ilk kuraldır.

Kanal 16 dan  25 Watt çıkış güçü ayarında yapılacaktır.  Diğer tüm çağrıların üstünde bir öneme sahiptir. Bir tehlike çağrısı alınırken araya girilmez.
Uluslararası çağrı dili İngilizcedir fakat Türk karasularında Türkçe yayın yapılabilir.
Alınan tehlike çağrısına hiçbir tekne kayıtsız kalamaz. Her tekne yardım etmekle yükümlüdür.


Tehlike Çağrısının yayınlanması

Tehlike Çağrısının İçeriği

•  MAYDAY – MAYDAY – MAYDAY

•  BURASI YELKENLİ TEKNE  KONTIKI  KONTIKI – KONTIKI

•  MAYDAY

•  BURASI YELKENLİ TEKNE KONTIKI, TÜRK BAYRAKLI BAĞLAMA
      LİMANI ÇEŞME İZMİR

  KOORDİNATLAR VERİLİR.

•  YELKENLİ TEKNE, TEKNEMİZ SU ALIYOR KURTARMA TALEP EDİYORUZ.

•  TEKNEDE 7 KİŞİ BULUNMAKTAYIZ YARALI YOK. 

 Kanal 16 dan yapılan çağrılara cevap alınmaması durumunda uluslar arası sahil güvenlik kanalı olan 08 kanaldan çağrı tekrarlanır.

Tehlike tipleri

• Yangın
• Su alma
• Sürüklenme
• Batma
• Çatışma
• Tekneyi Terk Etme
• Korsan Saldırısı
• Karaya  Oturma

VHF Kanal Listesi

•  06   ARAMA KURTARMA HABERLEŞME KANALI

•  08   SAHİL GÜVENLİK

•  09 – 10  BALIKÇI KANALI

•  11 – 12 – 13 – 14  GEMİ SEVK

•  15   GEMİ İÇİ HABERLEŞME

•  16   EMNİYET TEHLİKE HABERLEŞMESİ VE GENEL ÇAĞRI

•  67   METEOROLOJİ

•  69   TERSANELER

•  72 – 73   YAT VE MARİNA HABERLEŞMESİ 




TEKNEDE HABERLEŞME KLAVUZU

     TEKNE ACİL TERK EDİLECEKSE

•  TEHLİKE ÇAĞRISINI YAYINLAYIN

•  CAN SALINA BİNİN

•  EPIRB CİHAZINI ÇALIŞTIRIN


      ACİL YARDIM GEREKİYORSA

•  ACELE HABERLEŞME ÇAĞRISINI YAYINLAYIN

•  CEVAP ALINDIYSA BAĞLANTIYA DEVAM EDİN

•  CEVAP ALINMADIYSA EPIRB CİHAZINI ÇALIŞTIRIN

     TEHLİKE RİSKİ VARSA

•  HABERLEŞMEYİ SAĞLAYIN

•  CEVAP ALINDIĞINDA BAĞLANTIYA DEVAM EDİN 



DISTRESS TEHLİKE ÇAĞRISI BUTONU KULLANIMI

Telsiz telefonların üzerinde bulunan üzeri kapaklı DISTRESS yazılı bir buton vardır. Bu buton tehlike çağrısını yazılı olarak göndermek amacıyla kullanılmaktadır.

MMSI NUMARASI

Telsiz telefon cihazının MMSI kaydı yapılmış olmalıdır. Bu kayıt sonrasında her teknenin bir MMSI numarası olur ve çağrılarda otomatik olarak eklenir. MMSI numarası teknenin kimliğini bildiren bilgiler içerir.

İki ayrı tür çağrı yayını mevcuttur.

Kısa çağrı
Ayrıntılı çağrı

KISA TEHLİKE ÇAĞRISININ İÇERİĞİ

Cihazın belleğine önceden girilmiş kısa tehlike çağrısının barındırdığı içerik asgari olarak aşağıdaki bilgileri içermelidir.

Teknenin bilinen son yeri UTC zamanı
MMSI numarası

DETAYLI ÇAĞRI İÇERİĞİ

TANITIM KODU – Teknenin 9 rakamlı MMSI numarası.

TEHLİKENİN TÜRÜ – Tehlike tiplerinden seçilerek girilmelidir. Girilmediği zaman çağrı tanımlanmamış tehlike olarak gönderilecektir.

MEVKİİ – telsiz cihazı GPS cihazı ile bağlantılı ise mevkii otomatik olarak eklenecektir. Bağlantı yok ise  NO TIME INFORMATION bilgisi eklenir.


KISA TEHLİKE ÇAĞRISININ YAYINLANMASI

Zamanın kısıtlı olduğu için hiç bir bilgi girilmeksizin yapılacak çağrılarda DISTRESS butonuna basılarak veya cihazın menüsünden DISTRESS CALL seçeneğine girilerek de yayınlanabilir.
Üzerindeki koruma kaldırılarak DISTRESS butonuna basıldığında tehlike çağrısı otomatik olarak azami bilgi ile gönderilir.  Teknenin mevkii ve MMSI numarası otomatik olarak kıyı istasyonlarına tehlike çağrısı olarak gönderilir.

AYRINTILI TEHLİKE ÇAĞRISININ YAYINLANMASI

•  Cihaz dinleme konumundayken  yayının yapılacağı bantlardan ( VHF / MF / HF ) birini seçiniz

   Tehlikenin türünü belirtiniz.

   Teknenin mevkii GPS cihazı bağlantısı varsa otomatik olarak gelecektir. Bağlı değilse elle girilmelidir.

•  Zaman UTC olarak girilmelidir.

•  Sonraki haberleşmenin hangi şekilde devam edeceğini belirtiniz. ( Telsiz veya telefon)

•  DISTRESS butonuna basarak çağrıyı hazır hale getiriniz

•  Tehlike çağrısını yayınlamaya başlayınız.


Yayınlanan çağrı 3 saniye içinde 5 kez tekrarlanarak otomatik olarak gönderilecektir.

ALINDI ONAYI

Her hangi bir alındı onayı gelmedikçe cihaz otomatik olarak çağrıyı tekrarlayacaktır. Çağrının alındı onayı geldiğinde cihaz ekranında alındı onayını yayınlayan istasyonun kimliği görünür.

Bunun yanında sesli ve ışıklı bir alındı uyarısı da gelecektir. Gelen alındı onayı ile birlikte haberleşmenin devam edeceği alan da bildirilir. ( telsiz veya telefon )

YANLIŞ YAYIN

Yanlışlıkla yapılmış bir yayının ardından cihazın çağrıyı tekrar tekrar göndermesini engellemek amaçlı cihaz kapatılır ve yeniden açılarak KANAL 16 dan  ivedi şekilde aşağıdaki yayın yapılır.

•  TÜM GEMİLER – TÜM GEMİLER – TÜM GEMİLER

•  BURASI KONTIKI , TEHLİKE ÇAĞRISI , MMSI NO , MEVKİİ

•  YAYINLANAN TEHLİKE ÇAĞRISINI GERİ ALIYORUM

•  KAPTAN , KONTIKI TEHLİKE ÇAĞRISI, MMSI KODU, TARİH VE SAAT



TEKNELERİN HABERLEŞME CİHAZLARI İLE DONATILMASI

Her tekne seyir yapacağı deniz sahasına uygun olan haberleşme cihazları ile donatılmalıdır. Kapalı denizlerde kullanılan telsiz sistemi açık deniz ve okyanus geçişlerinde yayın yapmamıza yeterli olmayacaktır. Telsiz menzili ve donanımı buna göre seçilmelidir. Unutulmamalıdır ki her hangi bir acil durumda tek haberleşme kaynağımız telsiz veya uydu telefonu olacaktır. Bu kaynakların yeterli veya çalışır halde olmaması durumunda haberleşme sağlamamız imkansız hale gelecektir. Bu sebeple teknenizde donatılmış olan haberleşme cihazlarını seyir yapacağımız deniz sahasına göre elden geçirip hem yeterli menzile sahip olup olmadıklarına hem de çalışır durumda olduklarına dikkat etmeliyiz. Haberleşme sağlayamadığımız bir tehlike durumunda bizi kurtarmaya yönelik bir yardım operasyonu başlatılmayacaktır. Antenler, kablolar vs. özenle kontrol edilerek kötü hava şartlarında zarar görmeyecek uygunluktaki yerlere donatılmalıdır. 

DENİZDE HABERLEŞME HAYATİ ÖNEM TAŞIMAKTADIR. HABERLEŞME CİHAZLARIMIZI DOĞRU VE YETERLİ OLARAK DONATALIM VE BAKIMLARINI YAPALIM.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

SEYİR FENERLERİ, ŞEKİLLER VE SESLİ UYARI İŞARETLERİ

SEYİR YARDIMCILARI, KARDİNAL (YÖNLEÇ) ŞAMANDIRALAR

KAZAZEDEYİ SUDAN KURTARMA TEKNİKLERİ