DENİZDE HABERLEŞME
DENİZDE HABERLEŞME
Denizde
haberleşme yapılan seyir ve karşılaşılan acil durumlar açısından hayati önem
taşımaktadır.
WHF HABERLEŞME PROSEDÜRÜ
1. Kanal 16 dinlenilmesi mecburi olan
kanaldır.
2. Çağrı dışında haberleşmek için
kanal 16 meşgul edilemez.
3. Kanal 16 da çağrı yapılmadan önce
kanal dinlenip müsait olup olmadığı
kontrol edilir.
4. Karşı taraf talep etmedikçe
kelimeler ve cümleler tekrar edilmez.
5. Yanlış kimlikle çağrı yapılamaz.
6. Sahil istasyonlarının talimatlarına
uyulur.
7. Tekneden tekneye haberleşmede
çağrıyı yapan tekne bir kanal belirtmeli çağrıyı alan tekne de bu kanalı
onaylamalıdır.
Çağrı Türleri Ve Öncelik Sıraları
Çağrılar
gerçekleşen olayların önemine göre sınıflandırılırlar. Meydana gelen durumu
çağrı türleri çerçevesinde değerlendirerek yardım talebinde bulunmalıyız.
Aşağıdaki çağrı türleri anlatımı meydana gelen durumu hangi çağrı türü ile
bildirmemize yardımcı olacaktır.
Normal Çağrılar
Bu
tip çağrılar iki tekne arasında gerçekleşen haberleşme çağrılarıdır. KANAL 16
da başlatılan çağrı uygun başka bir kanala aktarılarak KANAL 16 meşgul edilmez.
Yatlar
ve marinalar için ayrılmış olan kanallar
72 – 73 olarak belirlenmiştir.
Normal Çağrı Örneği
• KONTIKI = LANDS END – LANDS END – LANDS END BURASI KONTIKI TAMAM
• LANDS END = KONTIKI – KONTIKI – KONTIKI BURASI LANDS END TAMAM
• KONTIKI = KANAL 72 TAMAM
• LANDS END = KANAL 72 ANLAŞILDI TAMAM
Bu
şekilde gerçekleştirilen
normal çağrının ardından haberleşmeye KANAL 72 den devam edilir.
EMNİYET ÇAĞRISI
Bu
tür çağrılar uyarı maksatlı çağrılardan oluşur. Seyir rotaları üzerindeki
tehlike oluşturacak yeni keşfedilmiş batık, tehlikeli kayalık, sürüklenen
konteyner, askeri tatbikat ve yapılacak su altı işleri, yanmayan şamandıralar
ve fenerler, fırtına uyarıları ve bu gibi işleri ve olayları önceden
yayınlayarak seyirdeki teknelere uyarı amaçlı bilgi verilir.
Emniyet Çağrısı Örneği
• SECURITE
– SECURITE – SECURITE
• BÜTÜN
GEMİLER – BÜTÜN GEMİLER – BÜTÜN GEMİLER
• BURASI
TURK RADYO
• DENİZLERİMİZE
AİT HAVA TAHMİN RAPORU KANAL 67 DEN YAYINLANACAKTIR TAMAM.
ACELE HABERLEŞME
PAN PAN – PAN PAN – PAN PAN
Acil
durum bildirme çağrısı PAN – PAN sözcüğü ile tanımlanır. Tehlike mesajının
ardından en yüksek önceliğe sahip çağrıdır. Denize
adam düşmesi veya yaralanma gibi acil durumlarda acele haberleşme
gerçekleştirilir.
ÖRNEK ACELE HABERLEŞME
KONTIKI TEKNESİ
• PAN
PAN
– PAN PAN
– PAN PAN
• BÜTÜN
İSTASYONLARA – BÜTÜN İSTASYONLARA – BÜTÜN İSTASYONLARA
• BURASI
YELKENLİ TEKNE KONTIKI – BURASI YELKENLİ TEKNE KONTIKI – BURASI YELKENLİ TEKNE KONTIKI
• MEVKİİM
BOZCAADA’NIN 1 MİL BATISI
• DENİZE
ADAM DÜŞTÜ
• ACİL
ARAMA KURTARMA YAPILMASINA İHTİYACIM VAR. TAMAM
TEHLİKE HABERLEŞMESİ
Tehlike Çağrısı
Karşılaşılan
durumda can veya mal tehlikesinin oluşması tehlike çağrısının gönderilmesinde ilk kuraldır.
Kanal
16 dan 25 Watt çıkış güçü
ayarında yapılacaktır. Diğer tüm
çağrıların üstünde bir öneme sahiptir. Bir
tehlike çağrısı alınırken araya girilmez.
Uluslararası
çağrı dili İngilizcedir fakat Türk karasularında Türkçe
yayın yapılabilir.
Alınan
tehlike çağrısına hiçbir tekne kayıtsız kalamaz. Her tekne yardım etmekle
yükümlüdür.
Tehlike Çağrısının yayınlanması
Tehlike Çağrısının İçeriği
• MAYDAY
– MAYDAY – MAYDAY
• BURASI
YELKENLİ TEKNE KONTIKI – KONTIKI – KONTIKI
• MAYDAY
• BURASI
YELKENLİ TEKNE KONTIKI, TÜRK BAYRAKLI BAĞLAMA
LİMANI ÇEŞME İZMİR
• KOORDİNATLAR VERİLİR.
• YELKENLİ
TEKNE, TEKNEMİZ SU ALIYOR KURTARMA TALEP EDİYORUZ.
• TEKNEDE
7 KİŞİ BULUNMAKTAYIZ YARALI YOK.
Kanal
16 dan yapılan çağrılara cevap alınmaması durumunda uluslar arası sahil
güvenlik kanalı olan 08 kanaldan çağrı tekrarlanır.
Tehlike tipleri
• Yangın
• Su alma
• Sürüklenme
• Batma
• Çatışma
• Tekneyi
Terk Etme
• Korsan
Saldırısı
• Karaya Oturma
VHF Kanal Listesi
• 06 ARAMA KURTARMA HABERLEŞME KANALI
• 08 SAHİL GÜVENLİK
• 09
– 10 BALIKÇI KANALI
• 11
– 12 – 13 – 14 GEMİ
SEVK
• 15 GEMİ İÇİ HABERLEŞME
• 16 EMNİYET TEHLİKE HABERLEŞMESİ VE GENEL ÇAĞRI
• 67 METEOROLOJİ
• 69
TERSANELER
• 72
– 73 YAT VE MARİNA HABERLEŞMESİ
TEKNEDE HABERLEŞME KLAVUZU
TEKNE ACİL TERK EDİLECEKSE
• TEHLİKE
ÇAĞRISINI YAYINLAYIN
• CAN
SALINA BİNİN
• EPIRB
CİHAZINI ÇALIŞTIRIN
ACİL YARDIM GEREKİYORSA
• ACELE HABERLEŞME ÇAĞRISINI
YAYINLAYIN
• CEVAP ALINDIYSA BAĞLANTIYA
DEVAM EDİN
• CEVAP ALINMADIYSA EPIRB
CİHAZINI ÇALIŞTIRIN
TEHLİKE RİSKİ VARSA
• HABERLEŞMEYİ
SAĞLAYIN
• CEVAP
ALINDIĞINDA BAĞLANTIYA DEVAM EDİN
MEVKİİ
– telsiz cihazı GPS cihazı ile bağlantılı ise mevkii otomatik olarak
eklenecektir. Bağlantı yok ise NO TIME
INFORMATION bilgisi eklenir.
DISTRESS TEHLİKE ÇAĞRISI BUTONU
KULLANIMI
Telsiz telefonların üzerinde
bulunan üzeri kapaklı DISTRESS yazılı bir buton vardır. Bu buton tehlike
çağrısını yazılı olarak göndermek amacıyla kullanılmaktadır.
MMSI NUMARASI
Telsiz telefon cihazının MMSI kaydı
yapılmış olmalıdır. Bu kayıt sonrasında her teknenin bir MMSI numarası olur ve
çağrılarda otomatik olarak eklenir. MMSI numarası teknenin kimliğini bildiren
bilgiler içerir.
İki ayrı tür çağrı yayını
mevcuttur.
•Kısa
çağrı
•Ayrıntılı
çağrı
KISA TEHLİKE ÇAĞRISININ İÇERİĞİ
Cihazın belleğine önceden girilmiş
kısa tehlike çağrısının barındırdığı içerik asgari olarak aşağıdaki bilgileri
içermelidir.
•Teknenin
bilinen son yeri UTC zamanı
•MMSI
numarası
DETAYLI ÇAĞRI İÇERİĞİ
•TANITIM
KODU – Teknenin 9 rakamlı MMSI numarası.
•TEHLİKENİN
TÜRÜ – Tehlike tiplerinden seçilerek girilmelidir. Girilmediği zaman çağrı
tanımlanmamış tehlike olarak gönderilecektir.
KISA TEHLİKE ÇAĞRISININ
YAYINLANMASI
Zamanın kısıtlı olduğu için hiç bir
bilgi girilmeksizin yapılacak çağrılarda DISTRESS butonuna basılarak veya
cihazın menüsünden DISTRESS CALL seçeneğine girilerek de yayınlanabilir.
Üzerindeki koruma kaldırılarak
DISTRESS butonuna basıldığında tehlike çağrısı otomatik olarak azami bilgi ile
gönderilir. Teknenin mevkii ve MMSI
numarası otomatik olarak kıyı istasyonlarına tehlike çağrısı olarak gönderilir.
AYRINTILI TEHLİKE ÇAĞRISININ
YAYINLANMASI
• Cihaz
dinleme konumundayken yayının yapılacağı
bantlardan ( VHF / MF / HF ) birini seçiniz
• Tehlikenin
türünü belirtiniz.
• Teknenin
mevkii GPS cihazı bağlantısı varsa otomatik olarak gelecektir. Bağlı değilse
elle girilmelidir.
• Zaman
UTC olarak girilmelidir.
• Sonraki
haberleşmenin hangi şekilde devam edeceğini belirtiniz. ( Telsiz veya telefon)
• DISTRESS
butonuna basarak çağrıyı hazır hale getiriniz
• Tehlike
çağrısını yayınlamaya başlayınız.
Yayınlanan çağrı 3 saniye içinde 5
kez tekrarlanarak otomatik olarak gönderilecektir.
ALINDI ONAYI
Her hangi bir alındı onayı
gelmedikçe cihaz otomatik olarak çağrıyı tekrarlayacaktır. Çağrının alındı
onayı geldiğinde cihaz ekranında alındı onayını yayınlayan istasyonun kimliği
görünür.
Bunun yanında sesli ve ışıklı bir
alındı uyarısı da gelecektir. Gelen alındı onayı ile birlikte haberleşmenin
devam edeceği alan da bildirilir. ( telsiz veya telefon )
YANLIŞ YAYIN
Yanlışlıkla yapılmış bir yayının
ardından cihazın çağrıyı tekrar tekrar göndermesini engellemek amaçlı cihaz
kapatılır ve yeniden açılarak KANAL 16 dan
ivedi şekilde aşağıdaki yayın yapılır.
• TÜM
GEMİLER – TÜM GEMİLER – TÜM GEMİLER
• BURASI KONTIKI , TEHLİKE ÇAĞRISI , MMSI NO , MEVKİİ
• YAYINLANAN
TEHLİKE ÇAĞRISINI GERİ ALIYORUM
• KAPTAN
, KONTIKI TEHLİKE ÇAĞRISI, MMSI KODU, TARİH VE SAAT
TEKNELERİN HABERLEŞME CİHAZLARI İLE DONATILMASI
Her tekne seyir yapacağı deniz sahasına uygun olan haberleşme cihazları ile donatılmalıdır. Kapalı denizlerde kullanılan telsiz sistemi açık deniz ve okyanus geçişlerinde yayın yapmamıza yeterli olmayacaktır. Telsiz menzili ve donanımı buna göre seçilmelidir. Unutulmamalıdır ki her hangi bir acil durumda tek haberleşme kaynağımız telsiz veya uydu telefonu olacaktır. Bu kaynakların yeterli veya çalışır halde olmaması durumunda haberleşme sağlamamız imkansız hale gelecektir. Bu sebeple teknenizde donatılmış olan haberleşme cihazlarını seyir yapacağımız deniz sahasına göre elden geçirip hem yeterli menzile sahip olup olmadıklarına hem de çalışır durumda olduklarına dikkat etmeliyiz. Haberleşme sağlayamadığımız bir tehlike durumunda bizi kurtarmaya yönelik bir yardım operasyonu başlatılmayacaktır. Antenler, kablolar vs. özenle kontrol edilerek kötü hava şartlarında zarar görmeyecek uygunluktaki yerlere donatılmalıdır.
Her tekne seyir yapacağı deniz sahasına uygun olan haberleşme cihazları ile donatılmalıdır. Kapalı denizlerde kullanılan telsiz sistemi açık deniz ve okyanus geçişlerinde yayın yapmamıza yeterli olmayacaktır. Telsiz menzili ve donanımı buna göre seçilmelidir. Unutulmamalıdır ki her hangi bir acil durumda tek haberleşme kaynağımız telsiz veya uydu telefonu olacaktır. Bu kaynakların yeterli veya çalışır halde olmaması durumunda haberleşme sağlamamız imkansız hale gelecektir. Bu sebeple teknenizde donatılmış olan haberleşme cihazlarını seyir yapacağımız deniz sahasına göre elden geçirip hem yeterli menzile sahip olup olmadıklarına hem de çalışır durumda olduklarına dikkat etmeliyiz. Haberleşme sağlayamadığımız bir tehlike durumunda bizi kurtarmaya yönelik bir yardım operasyonu başlatılmayacaktır. Antenler, kablolar vs. özenle kontrol edilerek kötü hava şartlarında zarar görmeyecek uygunluktaki yerlere donatılmalıdır.
DENİZDE HABERLEŞME HAYATİ ÖNEM TAŞIMAKTADIR. HABERLEŞME CİHAZLARIMIZI DOĞRU VE YETERLİ OLARAK DONATALIM VE BAKIMLARINI YAPALIM.
Yorumlar
Yorum Gönder