MARMARİS-PORT SAİD-SUVEYŞ KANALI-KIZILDENİZ-SHARM EL SHEİK

MARMARİS - PORT SAİD - SUVEYŞ KANALI - KIZILDENİZ - SHARM EL SHEİK

Programını daha önceden yaptığımız bu eğitim ve gezi amaçlı seyre, Türkiye'nin çeşitli bölgelerinden ve ayrı meslek dallarından 6 kişi katılım gösterdi. Teknemiz Beneteau first 40.7 seyir için tüm donanımlarıyla 8 Nisan Pazar günü palamarlarını (bağlama halatları) çözdürmeye hazırdı. Bir gün öncesinden tekneye katılan kursiyerler seyir için gerekli olan alışverişleri tamamlayarak tekneye yerleştiler.

Hava durumuna baktığımızda 1 gün öncesine kadar keşişleme (135 derece) güneydoğu yönünden esen fırtına şiddetinde rüzgar 8 Nisan pazartesi günü yağmurla birlikte daha hafif şiddette lodos (225 derece) güneybatı yönüne  dönüyordu. Güvenlik için verilen ön eğitimin ardından yedek yakıt  deposu ve yedekleri doldurularak gümrük sahasına yanaşıldı. Bir saat süren gümrük işlemlerinin ardından palamarlarını tekrar çözen Sail&Sail ekibi saat 1:30 da Marmaris Netsel Marina'dan toplamda 700 NM lik seyrine başladı. Bir hafta olarak planlanan Sharm el sheik rotasının ilk ayağı olan Port Said (Süveyş kanalının Akdeniz çıkışındaki liman şehri) 430 NM lik Akdeniz geçişinden oluşmaktaydı. Rotamızı 147 derece olarak belirleyip sancak kemere ( Tekneyi enine ikiye bölen orta nokta) hattından gelen 17-25 knot şiddetinde rüzgarla apaz seyrinde ortalama 7.30- 8 knot hızla seyretmeye başladık.

Rodos adası doğu ucuna vardığımızda yağmur uzun zaman görüşemeyeceğimizi bilirmiş gibi arkamızdan el salladı. Rüzgar hızının devamlı değiştiği bu seyirde, camadan vurma ( yelkenleri küçültme) eğitimi verildi. Kursiyerler ikişerli ekipler halinde yelkenlere camadan vurdular. Gün boyu süren eğitimin ardından gece seyri için hazırlıklar yapılarak vardiya sistemi düzenlendi. Gece seyrinde dikkat edilmesi gereken hususlara önem verilerek vardiyaya kalkan her kursiyer güvenlik donanımını kuşanarak vardiyasını tuttu. Gece de yelkenle seyir yapılabildiğini gören kursiyerler biraz heyecanlı biraz şaşkın halde yeni günü karşıladılar.

Üç gün süren Akdeniz geçişinin ardından havanın kararmasıyla Port Said şehrinin ışıkları göründü. Gemi trafiğinin ve petrol platformlarının çok yoğun olduğu Süveyş kanal girişinde dikkatli olmak en önemli unsur. Kanala giren ve kanaldan çıkan gemiler için ayrılmış trafik düzeninin üzerinde seyir yapılıyor. kanal girişi çok iyi markalanmış (ışıklı şamandıralarla işaretlenmiş) olsa da bölgede çok sayıda batık bulunmakta. Kanala giriş için bekleyen kargo gemilerinin demirleme alanından geçerek kanalın Akdeniz girişine ulaşılıyor. Marka şamandıraları ile işaretlenmiş kanal girişinde bir kuzey kardinal şamandırası bulunmakta( kuzeyi güvenli şamandıra, sivri uçları yukarı bakan iki üçgen ) bu şamandıranın ardından sancakta yeşil iskelede kırmızı yanlaç şamandıraları bırakarak yarım mil seyrettikten sonra acente botu gelip sizi bağlama yerine yönlendiriyor.

Burada rüşvet başlıyor sigara dağıtıyoruz paket paket  ve rüşveti bol verirseniz geçişiniz kolaylaşıyor. Biz haftalar öncesinden acente ile görüşmüş araya tanıdık kişiler koyarak işimizi sağlama almıştık. Normalde savaş gemisi geçiyor diyerek günlerce bekletebiliyorlar. Port Said güvenli bir şehir restoran bakımından da iyi, balıkları bizim balıklar kadar lezzetli olmasa da karides harika, kebap yönünden oldukça iyiler.

Biz bir bir gece bekleyip sabahleyin erkenden teknemize katılan pilot eşliğinde kanala giriş yaptık. kanal boyunca ufak balıkçı kayıkları bulunuyor. yelkenli tekneler ve yatlar, bizden başka tekne görmedik, trafik hattının sancak tarafından seyir yapıyor. Kanalın 1 günde geçilmesine izin verilmiyor ilk gün İsmaillia şehrine kadar ilerleyebildik. burada tekneyi bağlayıp eksikleri tamamladık. Sabah 6 da gelen yeni pilot arkadaşımızla geçişin ikinci kısmına başladık. geriye kalan 45 NM lik kanal geçişinden sonra Süveyş şehrinde pilotu indirip ekmek ve suyumuzu tedarik ettikten sonra yolumuza devam ettik.

Bundan sonrası yoğun gemi trafiği petrol platformları 50 metreyi aşmayan su derinliği. Kanaldan çıktıktan sonra pupadan gelen 15 knot şiddetindeki uygun rüzgarda simetrik balon yelkenimizi basarak 3-4 saat boyunca balon seyri yaptık. Havanın kararmasıyla birlikte rüzgar şiddetini arttırarak hızını 25-30 knot a çıkardığında, balon yelkenimizi indirip Cenova ile seyrimize devam ettik. Fırtına şiddetini bulan rüzgar hızı maksimum 60 metre olan su derinliğinde 3-4 metre boyunda dalgalar kaldırmaya başladı. Gemi trafiğinin yoğun olduğu bu bölgede gece seyri yapmak oldukça zor. Gün ağrımaya başladığında dev bir petrol platformunu sancağımızda bırakıp yolumuza devam ettik. gün boyunca seyrettikten sonra 5 günün sonunda Sharm El Sheik gözüktü ve denize saldığımız oltanın sesiyle kendimize geldik, 6-7 kilo civarında bir orkinos, ardından bir daha ardından bir daha Üç tane okkalı orkinos elimiz boş gitmek olmazdı dedirten cinstendi. Ardından bir yunus sürüsünün içinde bulduk kendimizi, bizimle birlikte 1 saat boyunca yüzen harika yaratıklar bize Kızıldeniz'e hoş geldiniz der gibiydiler.

Ve Sharm El Sheik'deyiz. Teknemizi bağlayıp iskeleye çıktığımızda suyun içindeki her renkten balıklar bizi tekrar denize çağırıyordu.

Bir sonraki yazıda, size Sharm El Sheik hakkında bilgiler sunacağım.